10. dec.: Praktikant hos MediaCom

SAMS Julekalender

Hver dag i december bringer SAMS en hilsen fra en studerende i praktik. Vi håber det kan inspirere andre enten til at finde en spændende praktikplads, eller som en måde at se hvad andre studerende interesserer sig for.

Glædelig jul, og held og lykke i denne eksamenstid…

René D. Jensen læser til dagligt Film- og Medievidenskab på Københavns Universitet. Han læste oprindeligt Medievidenskab på Århus Universitet, men i jagten på nye udfordringer, større udvalg af fag og bedre jobmuligheder tog han sidste år konsekvensen og hoppede på toget til København. Nu sidder han i en spændende praktikstilling på mediebureauet MediaCom, hvor han arbejder med research og analyse for virksomhedens kunder.
Tre faste arbejdsopgaver

  1. Buzz analyser
    Ved hjælp af et redskab, der hedder Buzz Monitor, er vi ud fra en række specifikke nøgleord i stand til at ”trawle” nettet for omtale i forbindelse med brands, personer, events eller specifikke reklamekampagner. Her undersøger jeg f.eks., om en kampagne har skabt omtale, hvad kunderne skriver af positive og negative ting om en virksomhed, og hvor i verden, der er størst interesse. Disse indsigter kan bruges til at se, hvor der er uudforskede målgrupper, hvor der er brug for forbedringer, og hvordan fremtidige kampagner skal planlægges.
  2. Fokusgrupper
    Med jævne mellemrum er jeg med til planlægning og eksekvering af fokusgrupper. Det har f.eks. været i forbindelse med lanceringen af Sony’s nye 4K TV, pre-test af nye reklamefilm og online salg af fjernsyn og kameraer. Det er et af de (få) tidspunkter, hvor man faktisk føler, at man har fået nogle gode og praktiske redskaber med fra studiet, som også kan bruges ude i den virkelige verden.
  3. Campaign Follow Ups
    MediaCom er ansvarlig for planlægning af kampagner og indkøb af reklame-medier for en række af Danmarks største virksomheder. Når en af vores kunder har kørt en reklamekampagne i f.eks. TV, hjælper jeg med at undersøge, om reklamen har haft den ønskede effekt.

Det er altid spændende at se, om de analyser og indsigter, som jeg har været med til at udarbejde, og som vi laver medieplanlægningen på baggrund af, rent faktisk har båret frugt.
Den fedeste opgave jeg er blevet stillet
På et tidspunkt fik jeg, fra vores internationale MediaCom afdeling, til opgave at lave en buzz analyse over de mest populære fodboldspillere i verden; Messi, Neymar, Ronaldo, Zlatan, Robin van Persie, Wayne Rooney, Gareth Bale og Iniesta.

Kunden ønskede at få undersøgt, hvem der bliver snakket mest om, hvad der bliver fremhævet af positive og negative ting ved de enkelte spillere, hvilke medier fansene primært benytter og hvilken typer af statusopdateringer, tweets etc., der skaber mest respons og interaktion.

Som social media nørd og frem for alt sportsfan kunne jeg ikke have ønsket mig en bedre opgave. Efterfølgende fik jeg at vide, at min præsentation var blevet sendt direkte videre til Neymars agentur, og at de havde valgt MediaCom til at administrere Neymars konti på de sociale medier under fodbold VM i Brasilien, 2014.

3
0

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*