23. december: Kommunikationsmedarbejder

Michelle Bach læser Medievidenskab på sin kandidat, og har tidligere taget tilvalgsfaget Visuel Kultur. Hun skulle forlængst have afleveret speciale, men det søde studieliv har trukket det ud. Michelle regner dog med at aflevere til sommer.
Michelle arbejder på Alexandra Instituttet i deres kommunikationsafdeling. Hun siger selv, at hendes jobtitel ‘bare’ er studentermedhjælper, men at hun aldrig kaffe 😉

3 faste arbejdsopgaver:

1. Jeg anvender sociale medier i et branding- og forretningsmæssigt perspektiv. Det vil sige, at jeg sammen med min kolleger styrer vores Facebook og Twitter kanaler. I det kommende år vil udfordringerne være overvejelser omkring Pinterest, og om vi skal til at gøre brug af små webbaserede film. Derudover vil vi gerne have flere likes på Facebook, og hvordan får man så lige det – uden at invitere ens mor, som ikke just er målgruppen, til at synes godt om ens corporate side? Altså vil vi gerne have flere kvalitative likes, fremfor kun kvantitative likes.

2. Jeg skriver artikler af videnskabsformidlende karakter. Det kan både være reportager fra vores events, mere tekniske artikler og de mere “bløde” artikler. Udover selve det at skrive artiklerne, så kal jeg også sørge for at få dem i de rette medier – det vil sige, jeg også laver PR på de artikler, jeg skriver.

3. Jeg varetager såkaldte “dissemination”aktiviteter for et EU-projekt, som Alexandra Instituttet deltager i. Det vil sige, at de resultater, som projektet når frem til, skal formidles, og derudover skal den interne kommunikation mellem de forskellige parter i projektet varetages. Jeg har blandt andet stået for at lave en version 2 af projektsitet, så stod jeg for deres twitterkanal og jeg arrangeret forskellige events, såsom en udstilling der blev afholdt i Rådhuset i Aarhus. Til slut har jeg også skulle læse og give feedback på EU-rapporter, og jeg har skullet skrive diverse EU-rapporter.

Den fedeste opgave, jeg er blevet stillet:

Det er helt klart i forbindelse med min tilknytning til EU-projektet OUTSMART. Her stod jeg som redaktør på deres “stakeholder” årsrapport. Ene kvinde stod jeg for at både at skrive og være projektleder – sørge at alle overholdte deadlines, og det var nogle gange en kamp at komme i kontakt med en person, jeg aldrig havde mødt, som sad på et kontor i Spanien, hvor mailkulturen for eksempel er helt anderledes end i Danmark. Yderligere var jeg i tæt kontakt med grafikeren, og der fik jeg især afløb for min visuelle kultur faglighed. At stå med den tryksag i hånden var en ret fed følelse.

Herefter blev jeg sendt til Bruxelles i EU-kommisionen for at varetage et såkaldt review. Et review er en kontrolinstans fra EU, hvor de forskellige parter i projektet skal redegøre for, hvordan de har brugt EU-midlerne. Her skulle jeg redegøre for årsrapporten og de andre disseminationaktviteter. Det gik rigtig godt, og jeg fik at vide, at den kommunikation og de dissemination aktiviteter, vi havde stået for var eksemplarisk for, hvordan andre EU-projekter bør varetage deres kommunikation. Jeg var ret høj i flyveren hjem.

0
1

1 Comment

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*