16. december: Line Berg-Stærk

Foto: The Blue Room 

SAMS Julekalender 2014

Hver dag i december præsenterer SAMS en uddannet medievidenskaber i sit nuværende job. Vi håber, at det kan give et interessant og inspirerende indblik i, hvilke job der kan være i vente, når studietiden er forbi.

Glædelig jul og al held og lykke i denne eksamenstid.

37-årige Line Berg-Stærk tog under sin uddannelse i Fransk og Lingvistik suppleringsfag på Medievidenskab på sit 9. og 10. semester fra 2001 til 2002. Her blev hun især begejstret for et fag om kampagneplanlægning – et arbejdsfelt som hun selv er havnet inden for i sit job som partner og chefkonsulent hos det århusianske PR- og reklamebureau Aros Kommunikation.

Tre typiske arbejdsopgaver

  1. Udvikling af kampagnekoncepter. Meget af mit arbejde består i at lave adfærdskampagner inden for områderne sundhed, trafik og miljø, hvor det ofte handler om at konvertere gode intentioner. Det kan for eksempel være at leve sundere, bevæge sig mere, køre pænere i trafikken, spare på energien og så videre – simpelthen at gøre intentioner til handlinger.
  2. Udvikling af kommunikationsstrategier. Jeg afholder strategiworkshops, hvor vi indsamler input til strategier. Sammen med kunden gennemgår vi for eksempel målgruppe og marked, ligesom vi via forskellige øvelser forsøger at nærme os essensen af virksomheden – dens såkaldte ’DNA’. Derfra folder vi så arbejdet yderligere ud i forhold til for eksempel budskabshierarkier.
  3. ’Newbizz, newbizz, newbizz’. Det vil sige salg af diverse kommunikationsløsninger. Selvom vi har gang i nogle fede ting ’lige nu’, må vi aldrig glemme at dyrke vores relationer. Vi skal sikre, at vi også har noget sjovt arbejde til bagefter. Her er det mit arbejde at skaffe opgaver, og det drejer sig primært om relationsarbejde og deltagelse i bureaukonkurrencer, hvor vi bliver bedt om at lave oplæg for en given kunde. Af og til laver vi også opsøgende salg, hvis vi har en god case, som vi mener, at andre kan blive inspirerede af.

Fedeste arbejdsopgave
Det må være udvikling og afvikling af Sundhedsstyrelsens Music Against Drugs-kampagne på festivaler og spillesteder. Kampagnens formål er at reducere unges eksperimenterende brug af stoffer og mindske teenagedruk på festivaler og spillesteder. Men frem for en løftet pegefinger valgte vi at fokusere på det positive med budskabet: ”Du oplever kun det halve, når du er helt væk”, illustreret med kendte sangtekster hvor halvdelen af bogstaverne mangler – et koncept der blev udviklet sammen med Peter Sommer.

 

0
0

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*