22. dec.: Praktikant hos reklamebureauet envision

SAMS Julekalender

Hver dag i december bringer SAMS en hilsen fra en studerende i praktik. Vi håber det kan inspirere andre enten til at finde en spændende praktikplads, eller som en måde at se hvad andre studerende interesserer sig for.

Glædelig jul, og held og lykke i denne eksamenstid…

Jonas Kirkegaard, Medievidenskab, 9. semester, Aarhus Universitet

Det sidste halve år har jeg været i praktik hos reklamebureauet envision. Det er dem med den velkendte ”la-da-di-la-da-dum” Føtex-sang, Søren Østergaard som Waoo-spåkone, et væld af tilbudsaviser, ’Et sommerland lang ude i skoven’ og en masse andre fantastiske og ikke mindst effektive kampagner (se mere på envision.dk).

envision holder til i hjertet af Aarhus, beskæftiger lidt mere end 100 medarbejdere og løser alle former for kommunikative opgaver. Det stiller også store krav til én som praktikant, da man bliver kastet ud i mange forskelligartede opgaver, men også noget af det, jeg vil fremhæve som det bedste ved mit praktikophold.

Faste arbejdsopgaver
Arbejdsopgaverne som praktikant hos envision er som sagt meget varierede, og afhænger i høj grad af de kunder der er i huset, men også af, hvilket område man som praktikant gerne vil arbejde med. Følgende har dog fyldt en del i min tid som praktikant.

  • Den første opgave mine to medpraktikanter og jeg blev stillet var, at hjælpe med research, interviews og tekstarbejde til en ny bog som adm. direktør Mona Juul og bureauets strategiske direktør Anne Glad skulle udgive i løbet af efteråret. Bogen hedder ’Glad Juul’ (høhø) og handler om, hvordan virksomheder kan bruge julen (og højtider i almindelighed) til at skabe kommerciel succes. Bogen kan købes på gladjuul.dk og overskuddet går til Julemærkehjemmene.
  • På envision arbejder man projektorienteret, og som praktikant er ens rolle ofte at skabe den første baggrundsviden enten i forhold til newbizz arbejde eller på nye kampagner for eksisterende kunder. Dette arbejde består hovedsageligt af interviews, voxpops og desk research, men kan også være en workshop med kunden eller analyse af tal fra fx Index Danmark. Det gode er, at man kan mærke, at den viden man skaber bliver brugt til noget, og man bliver som praktikant ofte inddraget i det videre arbejde med den strategiske planner, kontaktchefen og de kreative.

Den fedeste opgave jeg er blevet stillet
Som en uventet appelsin i hatten var jeg med til at skaffe en ny opgave til bureauet, som jeg også fik lov til at styre processen på. Det betød samtidig at jeg fik lov til at lave alt fra strategi, sparring med de kreative i forhold til konceptudvikling, og ikke mindst kontakt med og præsentation for kunden. En god afslutning på et godt praktikophold. Det bliver spændende, forhåbentlig at kunne se ’sin egen’ kampagne blive eksekveret engang…

Tak til envision for et fantastisk travlt, lærerigt, og helt igennem spændende halvt år.

P.S. Hvis du gerne vil i praktik på et af landets største og bedste reklamebureauer, hvor læringskurven er stejl og tilliden til praktikanterne er stor – så hold øje med praktikopslaget fra envision i foråret (som regel på jobbank.au.dk).

2
0

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*