3. december: Peter Freisner Johansen

Foto: David Bering 

SAMS Julekalender 2014

Hver dag i december præsenterer SAMS en uddannet medievidenskaber i sit nuværende job. Vi håber, at det kan give et interessant og inspirerende indblik i, hvilke job der kan være i vente, når studietiden er forbi.

Glædelig jul og al held og lykke i denne eksamenstid.

42-årige Peter Freisner Johansen har læst suppleringsfag i Medievidenskab på sin kandidat i Samfundsfag, og siden han blev færdiguddannet i 2002, har han målrettet stilet mod det selvstændige arbejdsliv. Efter endt uddannelse sprang Peter Freisner Johansen derfor direkte ud i sin drøm med etableringen af et lille storytellingbureau, og i dag har han siden 2009 siddet som direktør i det Aarhus-baserede kommunikationsbureau U communicate.

Tre typiske arbejdsopgaver

  1. At sikre troværdigheden i vores arbejde. Hos U communicate arbejder vi med strategisk kommunikationsarbejde, og i den forbindelse er en af mine primære opgaver at sikre troværdigheden i vores arbejde. Det handler både om kundernes troværdighed til os som virksomhed, og om at vi får vores kunder til at fremstå med den troværdighed, som de fortjener.
  2. Forretningsudvikling. Som direktør orienterer jeg mig løbende om, hvad der sker inden for kommunikationsbranchen. Det gør jeg for at sikre mig, at vi i U communicate hele tiden er med fremme, og at vi udvikler vores forretning bedst muligt. Her handler det især om at indgå samarbejde med andre virksomheder, så vi kan blive en del af større projekter. I den her branche handler det meget om størrelse, for det holder kunderne øje med, så de for eksempel kan vurdere, om man som virksomhed er stor nok til at håndtere deres opgave.
  1. Arbejde for kunder. Selvom jeg er direktør, har jeg også meget kontakt med kunderne. Hos U communicate har vi blandt andet specialiseret os inden for områderne uddannelse, energi og fødevarer, og derfor foregår meget af mit arbejde inden for de branchegrene. Generelt handler det her om at komme ud til kunderne og understrege vores troværdighed ved for eksempel at spørge ind til deres behov. Samtidig handler det også om at udfordre dem på nogle ideer, som de umiddelbart ikke selv havde forestillet sig – en evne der opstår ved at gå ned i de dybere lag, som kan være interessante at udfordre.

Fedeste arbejdsopgave
En særlig interessant opgave var at udarbejde en kommunikationsstrategi for Billund Lufthavn, hvor vi fik lov til at være med hele vejen fra idé til udførelse. Det var alt lige fra den involveringsproces der ligger i at inddrage ledergruppen ved at træne dem i mediebrug og præsentationsteknik – til at træne det personale der møder kunderne ved skranken i god kommunikation. På den måde opstod der en god sammenhængskraft hele vejen gennem virksomheden, og det var en super spændende case at få lov til at arbejde med.

7
0

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*