Client: 20. årgang, #4 Date: 24. december 2011 Tags: http://bit.ly/1jM0YtK

Jul i medierne

Julen er over os med juleknas, julegaver, julesange og ekstra kilo fra de mange julefrokoster, vi skal spise os igennem. Sådan er det, for sådan har det altid været. Julen er nemlig ritualernes højtid, og vi har alle vores helt egen måde at holde jul på – vores helt personlige juleritualer. Vi har på den måde en kæmpe viden om julen, som præger vores syn på, hvordan julen skal skrues sammen for at sikre julefreden.

Julekalenderen er et af de medier, der formidler viden om julen. Her får vi indblik i andre landes juletraditioner eller vi får et samfundskritisk drag over nakke som i Nissebanden i Grønland, hvor uanede materielle ting ikke bringer lykke i den sidste ende.

Samtidig er julekalenderne også et udtryk for national identitet. De kan have indflydelse på vores sprog og humor. Som da hele landet i 1991 gik og snakkede en dejlig blanding af dansk og engelsk, sagde bob, bob, bob til alt og måske foodprocessoren også stod lidt højere på alles ønskesedler det år.

Dansk humor og nationale fortællinger er portrætteret i mange julekalendere og giver de 24 dage op til juleaften en narrativ form. Som i de klassiske eventyr starter vi hjemme, for derefter at tage ud og overvinde fjenden og til sidst slutter vi hjemme i familiens lune juleskød.

På intet tidspunkt – måske lige bortset fra DR’s dramasøndag – er fjernsynet så meget et samlingspunkt, som når årets julekalendere glider over skærmen. Her sidder store og små og nyder nedtællingen til jul.

Vi har megen viden fra de rituelle og familiære højtider, og alle ritualerne – deriblandt julekalendere – understreger og formidler viden om julen. Men medierne er ikke kun bærere af viden om julen. De er med til at understrege selve ritualet for os. Disneys juleshow er fx fast ingrediens hvert år og varehusenes reklamekataloger bliver maskeret i glitrende papir, så de mest af alt minder om dameblade. Tv-mediet genudsender altid de samme julefilm, sender julekalendere og det er bare ikke jul, før vi har hørt Last Christmas med Wham eller Jingle Bells i radioen. Medierne understreger, fremelsker og framer på den måde de juleritualer, vi elsker og hader i julen.

Dette nummer af SAMSON er dedikeret julen. Vi tager fat på julekalenderen og har i den forbindelse interview med the ’grand old man’ inden for genren, Flemming Jensen. Men for at vi ikke skal få julegodterne galt i halsen, har vi også artikler om medier i udviklingslande, reality-tv og den verdensomspændende kampagne Movember.

De varmeste julehilsner og ønsker om et godt nytår fra hele redaktionen.

Kolofon

Ansvarshavende redaktører

Signe Trier Simonsen
Mia Schou Johansen

Skribenter i dette nummer

Maria B. Sørensen, Mia S. Johansen, Louise L. S. Lund, Martin Jensen, Signe T. Simonsen, Sarah B. Hedegaard, Natasche Kalika, Josefine Aggeboe, Peter E. Dollerup, Sanne Christophersen, Camilla L. Hansen, Christine S. Ilsøe, Maria L. S. Rasmussen, Thomas Moberg, Nynne Østergaard, Anne R. Clausen, Pernille Fruensgaard Øe

Layout

Jonas Kirkegaard
Helle Vedel Laursen

Korrektur

Peter Rothoff Højholt