Pernille Fruensgaard Øe

Protektor

Som praktiserende rådgiver i det private erhvervsliv, ser jeg hver dag hvordan man kan anvende den medie- og kommunikationsfaglige uddannelse i mange typer opgaver og sammenhænge. I min karriere har jeg arbejdet på flere sider af rådgiverbordet, startende med en kort periode på designbureau, herefter seks år på mediebureau og nu i reklamebranchen. Balancen mellem at være generalist og specialist er svær, men med den rigtige indstilling til løbende at videreudvikle sin faglighed, bliver de medie- og kommunikationsuddannede guld værd for de virksomheder eller organisationer, de indgår i.

Jeg er meget glad for at være blevet valgt som protektor for SAMS og sagde ja med det samme, da jeg blev spurgt, da udbredelsen til de medie- og kommunikationsfaglige kompetencer, er et emne, der ligger mig meget på sinde. Jeg ser hver dag, hvilken værdi vi alle tilfører det private erhvervsliv, og ville ønske at der var endnu bedre samarbejde mellem erhvervslivet, de studerende og de tidligere studerende. Jeg glæder mig til at hjælpe med at udbrede kendskabet til SAMS og forhåbentligt lette overgangen fra studie til arbejde for alle medlemmerne.

Mine tre vigtigste sager den første tid vil være;

  1. At hjælpe de studerende med at skabe tryghed omkring deres uddannelsesvalg og skabe en forståelse af at det er ok ikke præcis at vide hvilket job, det er man uddanner sig til.
  2. At hjælpe erhvervslivet til at anvende de nyuddannedes kompetencer på den rigtige måde, herunder at forstå at ”at lære at lære” også er en kompetence. Måden hvorpå vi er uddannede til at være generalister og kunne tilegne os ny viden hurtigt og finde frem til hvad der er vigtigt, er så vigtig en kompetence i dagens informations-overflow, at den ikke må ignoreres. Så de nyuddannede har en generalist-kompetencer, men evnen til meget hurtigt at lære de specifikke specialist-kompetencer, der er nødvendige i et givent job.
  3. At få skabt flere interessante praktik-pladser til de studerende, da mange af uddannelsernes mulighed for praktik er en unik og meget fantastisk del af uddannelsen. Herunder også at lære virksomhederne hvordan de anvender disse praktikanter bedst. Har rigtigt gode erfaringer og vigtigt at man tør bruge de studerende som en integreret del af virksomheden.

Pernille er cand.mag i Medievidenskab og medforfatter til bogen Kommunikations- og kampagneplanlægning. Til daglig arbejder Pernille som Head of Strategic Marketing Partnering hos Danske Bank.

Læs mere på Pernilles egen blog her