Brænder du for reklame og kommunikation?

Reklamebureauet Envision har de sidste mange år skabt kreative, anderledes og effektive kampagner for deres kunder. Kunder som blandt andet tæller Arla, NRGI og Føtex. Kontaktchef Tomas Olesen, fortæller i et interview med SAMS, hvad det kræver at blive en del af holdet bag ”Føtex er sej, vi gør mere for dig”-sangen.

Hvad lægger I vægt på, når I vælger praktikanter?
Vi lægger vægt på mange ting. I ansøgningen er fagligheden det centrale. Fagligheden handler om, om du har klaret dig fornuftigt på studiet og generelt har en god grundforståelse. Det er selvfølgelig også et plus med erfaring, som viser nysgerrighed og drive. Desto bedre kompetencer, desto federe er det. Men det vigtigste er i virkeligheden, om du er i stand til at forklare, hvad du har lært af det, du har gjort. Om du kan omsætte noget umiddelbart irrelevant til noget, der kan skabe værdi for os. Der er for eksempel stor forskel på at skrive: ’Jeg har siddet ved kassen i Bilka’ og ’jeg har siddet ved kassen i Bilka, og jeg har derfor set, hvordan folk handler ind, og lært, at mor bestemmer, og far følger med’. Under selve samtalen, kigger jeg på personlighed med tanke på, hvordan du vil indgå i vores team. Har du drive, tager initiativ, og er du imødekommende. Den del handler mere om fornemmelse og kemi end om faktuelle facts.

Hvilke profiler leder I efter?
Man skal søge praktik hos os, hvis man brænder for kommunikation og reklame, kan lide afvekslende opgaver og gerne vil arbejde med forskellige brands. Vi mikser så vidt muligt vores praktikantteam, så vi har forskellige fagprofiler. Vi vil derfor gerne have en medievidenskaber og to andre fagprofiler. Mit ideelle set-up er: en medievidenskaber, en fra virksomhedskommunikation og så en joker. Det ville selvfølgelig også give fordele kun at vælge medievidenskabere, da vi langt hen ad vejen taler det samme sprog, men tværfagligheden giver en anden dynamik.

Hvordan får man sin ansøgning til at skille sig ud?
Generelt er der faktisk mange dårlige ansøgninger, hvor der bare bliver remset op, at ’så har jeg lavet det og det’. Det er meget uinspirerende. I forbindelse med en stilling som Junior art director, havde vi for eksempel en ansøger, som, da det var under valgkampen, hængte valgplakater op med sig selv. En anden ansøger inviterede sig selv til en samtale ved at sende en kage til kontoret sammen med et forslag om selv at bringe kaffen til kagen. Selvfølgelig er det noget andet når det er en ”rigtig” stilling, men man må gerne kunne se, at der er lagt noget tanke i ansøgningen.

Hvad kan I tilbyde den studerende?
Vi tilbyder fede og varierede opgaver for spændende kunder i et hus, hvor der er en god omgangstone og kultur. Vi har et fladt hierarki, hvor alle hjælper alle. Opgaverne strækker sig lige fra research-opgaver om forbrugerindsigt som input i det strategiske arbejde til at køre en proces fra brief til færdig eksekvering af projektet. Praktikforløbet er tilrettelagt, så den studerende starter med at få en god og bred forståelse for de forskellige arbejdsopgaver, der er forbundet med at arbejde med reklame. Vi holder løbende evaluerende samtaler og skræddersyr forløbet efter den studerendes interesser i takt med, at den studerende får sporet sig ind på det, der interesserer vedkommende mest. Under forløbet har den studerende, foruden de andre praktikanter i teamet, en ’best buddy’ og mig som kontaktperson. Der er desuden otte personer, som stiller opgaver til praktikanterne, så man får hurtigt en bred kontaktflade og bliver en integreret del af huset.

Praktisk information:

Hvor mange praktikanter tager I ind?
Fem til seks personer kommer til samtale ud af ca. 20 til 50 ansøgere. Heraf får tre en praktikplads.

Hvornår kan man komme i praktik hos jer?
Vi har forårs- og efterårs-praktikforløb af fire til seks måneders varighed, der svarer til et semester.

Hvor bliver stillingen slået op?
Stillingerne bliver slået op i AU’s job- og projektbank. Men man kan altid sende en uopfordret ansøgning til mig, Tomas Olesen, så ligger den i bunken, og så kigger vi på den, når ansøgningsrunden går i gang.

6
1

1 Comment

  1. thomas hauberg 20. februar 2017 Reply

    Jeg har gået og øvet mig på at skrive reklametekster i snart 30 år.
    Jeg må vist være det man kalder en “joker”.
    Hvis jeg modtager noget fra jer bliver jeg en klogere joker.
    Tak

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*