De Olympiske Lege kæmper for retten til nyhederne

Det er ikke kun medaljer, der konkurreres om ved sommerens OL i London. Der bliver også kamp om retten til at formidle nyheder. Den Olympiske Komite har udsendt retningslinjer for, hvordan atleter bør bruge de sociale medier i håbet om, at de ikke stjæler journalisternes arbejde.

Til sommer sætter 25.000 mediefolk kursen mod London for at dække verdens mest prestigefulde sportsbegivenhed: De Olympiske Lege.

De mange journalister og tv-stationer betaler dyrt for at få lov til at fortælle verdenen om, hvad der foregår på de olympiske stadioner. Den Olympiske Komite, IOC, indgik rettighedsaftaler for 9,9 milliarder kroner alene i tv-aftaler ved OL i Beijing 2008. Beløbet forventes endnu højere ved sommerens OL. IOC forsøger nu at værne om deres største indtægtskilde ved at give medierne monopol på nyhedsformidlingen.

Det gør de via retningslinjer for, hvordan atleterne bør bruge de sociale medier. På den måde forhindrer de atleterne i at være først med nyhederne på de sociale medier. De skal skrive i jeg-form, så det minder om dagbogsform, og de må ikke uploade videoer fra OL-byen. På den måde forebygger IOC, at atleterne selv kommer til at virke som sportsjournalister.

Workshops i brug af sociale medier

Den 28-årige maratonløber Jesper Faurschou er en af de 65 danske OL-atleter, der til sommer pakker sportstasken og drager mod OL-byen i London. Jesper Faurschou er selv flittig bruger af Facebook. I ny og næ bliver der også smidt opdateringer på nettet med nye løberesultater. I december 2011 deltog Jesper Faurschou i en workshop arrangeret af den danske OL-komite. Her modtog han sammen med de andre danske OL-deltagere gode råd om, hvordan de som atleter skal håndtere pressen og ikke mindst de sociale medier under OL:

”Vi skal generelt være positive, fordi vi repræsenterer OL. Og så skal vi være bevidste om, hvad vi skriver, fordi medierne kan bruge det, vi skriver, mod os. Men det er jo kun retningslinjer, de kan ikke bestemme, hvad vi gør” siger Jesper Faurschou.

IOC klamrer sig til nyheden

Selv om det kun er anbefalende retningslinjer, og IOC faktisk opfordrer deltagerne til at bruge de sociale medier, så mener ekspert i sociale medier Thomas Bigum, at IOC ikke er klar til at hilse internettets fremtid velkommen. Thomas Bigum er manden bag de største fansider på Facebook. Han er stifter af ”Social Academy” – et bureau, der arrangerer foredrag og vejleder virksomheder i brugen af de sociale medier.

Ifølge Bigum handler det ikke kun om at beskytte og hjælpe OL-deltagerne, men også om rettigheder og finanser.
”IOC tjener penge på nyheder. Derfor er de udfordret af det samme som alle andre, der arbejder med formidling: Nyhedsmedier er ikke længere et råstof, som er svært at få fat på, og alle kan levere det videre,” forklarer han.

Det unødvendige mellemled bliver de sponsorer og medier, der har betalt flere millioner i rettigheder for at være til stede og dække sportsbegivenheden. ”Adidas betaler kassen, for at kameraerne vender i retning af lige netop deres reklameskilt. Så når IOC går ind og laver retningslinjer for brugen af sociale medier, er det simpelthen fordi, de klamrer sig til nyhedsbegivenheden og vil have patent på den,” mener Thomas Bigum.

Atleterne hurtigst med nyheden

Ifølge Thomas Bigum er det atleten, som løber rundt nede på banen, der har nyheden. Nyheden kræver ikke længere en journalist for at blive formidlet, hvilket vi allerede ser med Tour de France. Her tweeter rytterne ivrigt efter løbet om stort og småt, som uden deres opdateringer aldrig var kommet ud til læseren.

”Hvorfor skulle vi så gide at købe Tour-avisen næste dag? Det er jo meget mere spændende at læse det, som deltagerne bidrager med,” siger Thomas Bigum. At det er atleterne selv, der kan være først med nyhederne, kan Jesper Faurschou nikke genkendende til: ”Som deltager har man jo en masse information hurtigere end journalisterne,” siger han.

De sociale medier skaber nyheder

Retningslinjer eller ej. Jesper Faurschous brug af de sociale medier har allerede ændret sig på eget initiativ. Under London Marathon i 2012 oplevede Jesper Faurschou de sociale mediers magt på nært hold. Landsmanden Henrik Them skrev et blogindlæg tirsdag aften. Her kritiserede Them, at han ikke kunne have sin egen væske med til løbet. Historien blev grebet af de danske nyhedsmedier, og i løbet af torsdag formiddag var Thems historie på alle de danske dagblades websider.

”Det var ikke noget han ønskede, for der kom en masse pres på ham og et uønsket fokus,” siger Jesper Faurschou.
”Det bekræfter jo bare, at man skal passe på med, hvad man skriver, hvis man gerne vil undgå alt for meget forventningspres,” forklarer Jesper Faurschou

Fra OL-deltagernes side er der en naturlig selvcensur for, hvordan de bruger de sociale medier for at undgå mere pres end højst nødvendigt op til en vigtig sportspræstation.

OL i nyhedsformidling

Tilbage sidder ekspert i sociale medier Thomas Bigum. Han venter ikke på atleternes sportspræstationer, men glæder sig til at se hvordan OL 2.0 kommer til at udspille sig.

”Jeg er så spændt på, hvordan det kommer til at gå. Jeg tror bare lige OL skal i gang, og så skal der være nogle skandaler i OL-byen, nogle prostituerede eller noget, og så skal vi se, hvad IOC gør,” afslutter Thomas Bigum.

Jesper Faurschou ser også frem til OL, men af helt andre årsager. Han glæder sig til at få formen prøvet af på de 42,195 km. med eller uden statusopdateringer på Facebook

0
0

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*