Der er stadig liv i gamle plader

Ældre musikmedier som LP’en og CD’en benyttes endnu på trods af, at digitale musikbiblioteker og streamingtjenester som iTunes og Spotify er både hurtigere og smartere.

CD’en fyldte 30 år i august. Musikmagasinet GAFFA bragte i den forbindelse en artikel, der fremhævede, hvordan den blanke digitale disk de sidste 10 år har tabt terræn til musik-downloading og streaming og nu kan erklæres for død.

Artiklen gav anledning til en længere debat mellem GAFFA’s brugere på bladets website, hvor flere hyldede CD-formatet og nægtede påstanden om, at fremtidens musikmedier hører til på internettet.

Nyere musikmedier som eksempelvis iTunes og Spotify er smartere, mere overskuelige og mere praktiske at benytte end både CD’er og LP’er. Men hvis musikmediet ikke eksisterer som fysisk, konkret objekt har brugerens relation til mediet ikke noget at knytte eller binde sig til. Af den grund bliver musikken på digitale musikbiblioteker og streamingtjenester mindre værd end musikken på CD’er og LP’er.

Gamle musikmedier lever stadig

Nye digitale musikmedier har på flere måder lettet arbejdet for lytteren, der kan have sin musik-samling med sig overalt, hvad enten det er på smartphonen, mp3-afspilleren eller den bærbare computer.

Den digitale musiksamling fylder ikke mere end det lagringsmedie, man benytter sig af, og på den måde har lytteren mulighed for at høre musik når som helst og hvor som helst.

Det er også let at flytte rundt på musikfiler og oprette spillelister med blandede numre, der passer til bachelorfesten, løbeturen eller regnvejrsdagen i modsætning til tidligere tiders møjsommelige arbejde med at indspille det perfekte mix-tape.

Og så er det med iTunes og Spotify ikke nødvendigt at ”vende pladen” eller rejse sig fra sofaen og skifte CD.

På den måde kan digitale musikbiblioteker og streamingtjenester opfattes som det nye, stærkere og smartere led i en evolutionær række af musikmedier, der naturligt vil overtage og med tiden udviske tidligere musikmedier.

Selvom de fleste har taget konsekvensen af det nye årtusindes digitaliseringsmuligheder og overført deres musiksamling til en computer eller en ekstern harddisk, har mange dog alligevel et nært tilhørsforhold til musikfilernes oprindelige lydkilde – CD’erne. Også LP’erne oplever en slags genopstandelse og fornyet interesse. LP-salget er steget markant indenfor de sidste par år, og flere kunstnere vælger at udsende deres seneste album eller single som LP.

Mange fastholder interessen for CD’en og LP’en – ikke på trods af men netop på grund af, at disse ældre musikmedier er mindre tilgængelige og mindre praktiske end nyere musikmedier.

For nogle musiklyttere kan der nemlig ligge en særlig værdi i at tage LP’en ud af sit omslag, med forsigtighed placere pick-uppen i den rigtig rille,  stå med albumcoveret i hånden under afspilningen og med ømhed sætte LP’en tilbage i samlingen.

Når medier bærer minder

Musikken er med CD’en og LP’en bundet til medier, der kan gribes om og føles på. iTunes og Spotify eksisterer til gengæld ikke som egentlige fysiske objekter, og musikken er her blot navngivne filer på en computerskærm.

På grund af den ”materielle tilstedeværelse” har CD’en og LP’en nogle egenskaber, der kan være argumentet for, at det digitale musikbibliotek og streamingtjenesterne aldrig helt vil kunne udslette disse ældre musikmedier.

CD’er og LP’er kan i kraft af deres stoflighed blive genstand for minder og tanker. En specifik LP har måske særlig stor værdi, fordi man har fået den foræret af sin kæreste, eller en bestemt CD vækker minder om en studietur til Rom, hvor man i sin tid købte den. Selve musikken kan selvsagt bringe minder med sig, uanset hvilket musikmedie det afspilles fra. Men når selve mediet kan være genstand for et minde, er det fordi, det eksisterer som et egentligt, konkret objekt.

Af den grund kan CD- eller LP-samlinger fungere som optegnelser over samlerens liv og levned, hvor hvert enkelt album bliver et symbol på en bestemt periode, tid eller oplevelse.

En CD eller en LP kan derfor stilles i reolen og blive en brik af lytterens egen historie – lytterens egen identitet. Lidt på samme måde som når en person har læst en bog, stiller den på hylden og har den som konkret minde om, at vedkommende har inddraget bogen i sin forståelse af omverdenen og sig selv.

[blockquote style=”quote” align=”” author=””]På grund af den ”materielle tilstedeværelse” har CD’en og LP’en nogle egenskaber, der kan være argumentet for, at det digitale musikbibliotek og streamingtjenesterne aldrig helt vil kunne udslette disse ældre musikmedier.[/blockquote]
Musik med merværdi

For nogle lyttere bliver musikken mere værdifuld på CD’er og LP’er i modsætning til, når musikken afspilles fra digitale musikbiblioteker eller streamingtjenester.

Det kan sammenlignes med, hvordan digitalkameraet giver mulighed for en langt mere ukritisk fotografering end tidligere, fordi fotografierne kan slettes og overføres til en computer. Dette kan resultere i en slags fotografi-inflation, hvor usorterede fotografier i hundredvis ender i mapper på computerens skrivebord. På den måde bliver fotografierne ”mindre værd” end de analoge, fremkaldte fotografier, der er sat i ramme eller sidder i fotoalbummet med barndomsmotiver.

På samme måde er iTunes-brugeren ikke betænksom ved at slette blandt tusindvis af filer i sit digitale musikbibliotek, hvorimod man sjældent bare smider en CD i skraldespanden. CD’er og LP’er bliver mere værd end digitale musikfiler, fordi de fysisk repræsenterer, hvilken musik man har valgt at eje.

Et specifikt musiknummer på en LP kan få tillagt en større værdi end det selvsamme nummer på Spotify, fordi nummeret er mindre let tilgængeligt på LP’en. På Spotify kan der springes direkte til det eftertragtede nummer og tilmed sættes på repeat, men på en LP må lytteren fumle med pick-uppen og lede efter den rigtige rille for at finde et særligt nummer. Når dette nummer på LP’en så endelig lyder i højtalerne, tillægges det større værdi på samme måde, som når et musiknummer, man holder af, pludselig spilles i radioen.

Endelig kan CD’er og LP’er tillægges en værdi i forhold til smag og livsstil, hvor det eksempelvis er normen eller måske ligefrem en uskreven regel at samle og lytte til LP’er indenfor en specifik gruppe.

CD’en og LP’en må se sig godt og grundigt slået af det nye årtusindes musikmedier, men som en trøst til CD- og LP-entusiaster vil et forsigtigt bud være, at disse ældre musikmedier grundet det ovenstående fremadrettet vil overleve på sidelinjen og ignorere deres dødserklæring.

Artiklen er skrevet på baggrund af en eksamensopgave på tilvalgsfaget Musikkultur, der omhandlede musikmediers kognitive betydning som fysisk, materiel genstand.

0
0

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*