Den store planlægningsdyst: DR udfordrer TV 2

Kampen om seerne har bølget mellem DR og TV 2 siden 1988. TV 2 har i mange år været i spidsen, men efter en relancering af DR’s programflade er bolden nu igen på TV 2’s banehalvdel. De er derfor gået i træningslejr med 100 millioner kroner afsat til at styrke sendefladen

For første gang i ti år oplever DR1 vækst i seertallene. Forklaringen er ifølge DR Medieforskning, at flytningen af TV Avisen fra 21.00 til 21.30 ikke blot har skaffet fire procentpoint flere nyhedsseere, men også har udvidet prime time. En udvidelse, som har givet plads til en mere varieret sendeplan med flere nye programformater.

En af kræfterne bag omlægningen er DR1’s planredaktør, Helle Schønemann-Paul. Hun har rystet posen og fundet nye måder at placere programmerne i aftenfladen. Initiativet til de nye tiltag skyldes blandt andet, at danskernes nyhedsforbrug har ændret sig:

»Nyheder er i dag noget, man vælger til, når det lige passer én. TV Avisen er derfor ikke længere et ritual, som seerne tænder for på et bestemt tidspunkt, men mere en kanal til baggrundsviden. Derfor kunne vi tillade os at rykke TV Avisen til senere på aftenen.«

TV Avisens nye sendetidspunkt giver Helle Schønemann-Paul og hendes kollegaer flere muligheder for at lave en nuanceret programflade. Der er blandt andet plads til at udvide kendte programmer som Hammerslag og Kender du typen?, men også til at indkøbe nye udenlandske formater, som det tidligere var vanskeligt at finde plads til.

»De udenlandske formater varer oftest 40-45 minutter, og vi havde en time mellem klokken 20 og 21, så det skulle helst være formater af 30 eller 60 minutter. Nu kan vi variere mere med et, to eller tre programmer eller sende en hel film,« forklarer hun.

DR1 sikrer et godt flow ved at indlede prime time med et kendt program som fx Hammerslag, inden de fortsætter aftenen med en ny programsatsning. (Foto: Bjarne Pedersen / DR)

Mere varieret aftenflade

Med plads til tre programmer øger DR1 muligheden for at appellere bredt, mener Helle Schønemann-Paul:

»Hvis vi kun kan nå at sende to programmer i prime time, er der ikke så meget mulighed for variation, idet programmerne genremæssigt ikke må ligge alt for langt fra hinanden. Vi vil jo gerne fastholde seerne. Med tre programmer kan vi skabe et mere nuanceret flow, ved at to af programmerne er mere forskellige og bindes sammen af et blødt midterprogram, som alle kan relatere til«.

Et eksempel er mandag aften med Sporløs, efterfulgt af et midterprogram som Sådan er kærlighed og til sidst et mere debatskabende, markant program som Aktion: Socialt bedrageri, fortæller planredaktøren.

Flowet er et vigtigt parameter i programplanlægningen og dermed også én af grundene til kanalens succes. Opskriften er, at DR1 indleder prime time med et kendt DR-program, som eksempelvis Hammerslag, Kender du typen?, Sporløs og Bonderøven. De er lette livsstilsprogrammer, som de fleste danskere kan relatere til.

»Vi starter altid prime time med et velkendt program, da det er klokken 20.00, at de fleste seere kommer til. Det er et godt lead in, især hvis vi bringer en af vores programsatsninger efterfølgende. I efteråret var det for eksempel Mit Publikum,« fortæller planredaktøren.

Bolden er på TV 2’s banehalvdel

Fra TV 2’s programplanlægning lyder også ros til DR for omlægning af DR1. Hovedkanalen TV 2 har i efteråret været udfordret i tidsrummet fra 20.00 til 22.30, hvor ellers stærke programmer som Toppen af Poppen og Voice – Danmarks største stemme har oplevet faldende seertilslutning. Også TV 2 Nyhederne klokken 19.00 har fået modspil fra den sene tv-avis på DR1.

»De har helt klart gjort deres forarbejde grundigt i forbindelse med omlægningen. Blandt andet har DR’s programplanlægning været dygtig til at spotte, hvilke nyhedsmagasiner der har kunnet bære at blive liggende i prime time – som eksempelvis Kontant – og hvilke magasiner der skulle rykkes med TV Avisen til den senere sendetid,« udtaler Jacob Vorborg, senior programplanlægger hos TV 2.

“Vi vidste godt, at DR1 kom med en ny programplan, men vi kunne naturligvis ikke reagere på noget, som vi ikke kendte indholdet af.” (Jacob Vorborg, Senior programplanlægger, TV 2)

Efter udvidelsen af DR1’s prime time er det blevet mere udfordrende for ham og kollegaerne på TV 2 at planlægge i forhold til DR1. Særligt er det vanskeligere at tilpasse placeringen af programmer i forhold til, hvornår de kan lede seere fra DR1 til TV 2, fordi overgangene mellem programmerne flytter sig.

»Vi vidste godt, at DR1 kom med en ny programplan, men vi kunne naturligvis ikke reagere på noget, som vi ikke kendte indholdet af. Konkurrencen fra DR er intensiveret, og det medfører, at vi har endnu mere fokus på at gennemføre en skærpet programstrategi for vores hovedkanal. Nu er bolden på vores banehalvdel,« siger Jacob Vorborg.

Han forklarer, at TV 2 arbejder på et modtræk, men fremhæver, at de ikke kan ændre på en programplan natten over.

»Det er et langt, sejt træk. Der er mange parametre som er afgørende, og vi skal blandt andet have en masse nye programmer færdigproduceret. Derfor kommer seerne først til at opleve en forskel i vores sendeflade i de kommende sæsonplaner«.

Tidlig start på aftenen

Mens seerne venter på et modspil fra TV 2, kan de opleve en ny tendens hos de to store broadcastere; en tidlig start på aftenen. Hos DR1 starter aftenen klokken 18.00 med Price inviterer, som følges af TV Avisen, Vores Vejr og Aftenshowet samt en lille ekstra fem minutters TV Avisen klokken 19.55.

“Vi har tænkt meget i at skabe så mange indgange for seerne som muligt. En ny, ekstra indgang er eksempelvis TV Avisen klokken 19.55.” (Helle Schønemann-Paul, Planredaktør, DR1)

»Vi oplevede, at særligt det modne publikum gerne ville lidt tidligere i gang med aftenen, så vi giver dem godt selskab med Adam Price. Samtidig er det et godt lead in til TV Avisen. Vi har tænkt meget i at skabe så mange indgange for seerne som muligt. En ny, ekstra indgang er eksempelvis TV Avisen klokken 19.55. Når vi først har fået seerne ind på DR1, så er de også lettere at fastholde resten af aftenen,« fortæller Helle Schønemann-Paul.

En omrokering af TV-Avisen har i høj grad været med til at styrke aftenfladen på DR1 i forhold til seertal. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen / DR)

Netop fordelen ved at fange seerne tidligt på aftenen benytter TV 2 sig også af. De har blandt andet tilføjet en ekstra udsendelse med Go’ Aften Danmark klokken 17.25.

»Vores analyser viste, at danskerne ville have flere nyheder, mere danskproduceret og flere magasiner, så vi valgte at flytte Nyhederne fra klokken 16 til 17 og derefter fastholde seerne med Go’ Aften Danmark, som er nemt at gå til og fra, mens man laver aftensmad. Det skaber samtidig et godt flow, og det er tanken, at det fastholder seerne op til 18-Nyhederne,« siger Jacob Vorborg.

Et andet tiltag fra TV 2 er en kortere reklameblok klokken 20, som giver dem mulighed for at starte programmerne ’til tiden’:

»Vi er begyndt at starte tættere på klokken 20.00, fordi vi har fået mange henvendelser fra irriterede seere om, at vi startede syv-otte minutter over. Men det er selvfølgelig også med en forhåbning om at fange flere af de mange seere, som tænder for fjernsynet omkring klokken 20. Kommer seerne først rigtigt i gang med at se et program på en konkurrerende kanal, er det sværere at få dem tilbage til os,« fortæller planlæggeren fra TV 2.

Det gælder om at komme først

Det er ikke kun i aftenfladen, det gælder om at fange seerne så tidligt som muligt. Det er også en fordel at starte tidligt på sæsonen. Eksempelvis lå første afsnit af Borgen 1. januar, og krimiserien Dicte havde premiere 7. januar. Den tidlige placering af Dicte har været vigtig for synligheden af serien og ikke mindst for TV 2:

»Dicte har været med til at brande TV 2 ved årsskiftet – det er vigtigt at komme godt fra start i det nye år,« siger Jacob Vorborg.

TV 2 har tidligere haft dårlige erfaringer med at placere dramaserier sent hen i foråret, hvor danskerne ser mindre tv. Dette på trods af, at serien lå søndag klokken 20. Derfor blev Dicte placeret om mandagen i de samme uger, som Borgen kørte søndag.

»Vi har tidligere erfaret med Anna Pihl, at mandag fungerer rigtig godt som krimiaften på TV 2. Vi har opbygget vaner hos seerne, som har en forventning om blå blink om mandagen. Det giver et godt flow at starte med Dicte og derefter sende Station 2. Måske kan vi endda fastholde seerne gennem Nyhederne, så de også får Dags Dato med klokken 22.35,« fortæller TV 2-programplanlæggeren.

En ny taktik

En tidlig start på aftenen, mange indgange til programfladen, en udvidet prime time og et mix af gamle, velkendte programmer og nye satsninger har vist sig at være opskriften på succesfuld programplanlægning for DR1. Fremadrettet vil indsatsen ligge i at optimere programfladerne mellem DR’s mange kanaler:

»Vi har jo fået nye kanaler, og dem skal vi naturligvis få det optimale ud af. Øvelsen er derfor nu at koordinere programplanerne, så de passer bedst muligt sammen. Eksempelvis har vi allerede arbejdet med, at DR3 tilbyder Xtra Factor, når DR1 sender TV Avisen i pausen til X Factor. Vi skal altså lede de seere, som ikke vil se programmet på DR1, over på en anden af vores kanaler,« fortæller Helle Schønemann-Paul om sit nye indsatsområde i programplanlægningen.

TV 2’s Jacob Vorborg kan ikke afsløre programplanlægningens kommende tiltag, men fortæller, at de er gået i træningslejr med 100 millioner kroner afsat til at styrke sendefladen med flere danskproducerede programmer. Seerne vil i de kommende sæsoner opleve det modspil fra TV 2, i takt med at arbejdet på de nye initiativer bliver implementeret.

Efterspil

Som konsekvens af TV2’s problematiske seertal er programdirektør Palle Strøm og udviklingschef Keld Reinicke blevet fyret.

Ny programdirektør bliver Anne Engdal Stig Christensen, der tidligere har været ansat på TV 2, været programdirektør hos SBS TV og planchef hos DR, hvor hun har stået bag DR1’s nye aftenflade. Nu får hun det overordnede programansvar for alle TV 2’s kanaler – herunder blandt andet programplanlægningen.

Læs mere her

1
1

1 Comment

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*