At finde sin vej gennem sundhedsjunglen

 

Sundhed er kommet i fokus på de sociale medier, og hver dag deles der billeder af trænede kroppe, træningsøvelser og mad. Flere og flere deler deres sunde livsstil på blogs og sociale medier, hvor mange tusinde mennesker følger med. I medierne bliver vi også informeret om, hvad vi skal og ikke skal spise for at opretholde den sunde livsstil. Dette debatteres online på de sociale medier, og det kan derfor være en jungle at finde ud af, hvad sundhed egentlig er og bør være. Morten Svane og Morten Elsøe forsøger med deres bog Slut med forbudt (2016) at rydde op i myterne og informationerne om sundhed. Vi har talt med Morten Svane om hans syn på sundhed, og især sundhed på de sociale medier, da det er noget, han særligt interesserer sig for og beskæftiger sig med.

Ifølge Svane er sundhed “et underligt fortærsket ord”. Det er forskelligt, hvordan hver person individuelt definerer det, men Svane fortæller, at WHO (World Health Organization) definerer sundhed ved fravær af sygdomme samt psykisk og fysisk velvære. Han udtaler:
“Jeg tror, at de fleste er ved at erkende, at sundhed ikke kun handler om det fysiske, men at det også handler om at have en mental form for sundhed, der gør, at man kan balancere de forskellige ting i sin hverdag.”

Der har ifølge Svane været en tendens til at fokusere mere på det fysiske og glemme betydningen af ens sociale liv og mentale tilstand. Netop denne problemstilling har Svane før beskæftiget sig med, blandt andet i bogen Slut med forbudt, hvor han og Elsøe forsøger at gøre op med problematiske sundhedsforestillinger. Han udtaler, at Slut med forbudt er “en bog, der handler om, hvilke sundhedskrav vi har, hvordan vi gør op med dem, og hvorfor de ikke giver mening.” Intentionen med bogen er således “et ‘sundhedsopgør’, hvor vi ligesom redefinerer rammerne for, […] hvad sundhed er, kan og ikke burde være”.

Der er udgivet flere bøger med diverse syn på, hvad sundhed er, og hvad man skal spise og gøre for at være sund og især for at tabe sig. Ifølge Svane fungerer Slut med forbudt som et modspil til tidens sundhedstendenser, hvilket – i hans optik – har manglet både på bogreolen, men også på de sociale medier.

Algoritmer og store profiler på sociale medier

Svane udtaler, at de sociale medier i høj grad er med til at fremme sundhedstendenser og påpeger i den forbindelse, at der både er fordele og ulemper ved, at et emne som sundhed behandles online på de sociale medier. Ulempen er, ifølge ham, at en række store profiler, som eksempelvis David Wolfe (@davidavokadowolfe) og Food Babe (@thefoodbabe), i høj grad er med til at præge diskursen på sundhedsområdet. Svane udtaler, at: “[De, red.] bygger en fanbase på skræmmeretorik, absolutte udtalelser og uvidenskabelige påstande”.

Profiler som disse har lettere ved at blive set, hørt og få følgere end ellers, blandt andet på grund af de algoritmer, som både Facebook og nu også Instagram har lanceret. Algoritmerne betyder, at vi ikke længere bliver præsenteret for et newsfeed i kronologisk rækkefølge, men at opslagene nu sorteres efter “relevans”.

Men hvordan beslutter de sociale medier, hvad der er relevant for netop dig? Dette er baseret på data som likes, comments, tags og views. Det betyder, at du præsenteres for holdninger og sundhedsopfattelser, som du i forvejen kan associere til, frem for at blive introduceret til andre perspektiver på emnet. I forlængelse heraf, skriver forfatterne i deres bog Slut med forbudt:

“Ved blindt at følge mediernes budskaber kan vi grave os dybere og dybere ned i en bestemt forståelse af kost og træning, hvor vores misforståelser konstant bliver bekræftet”.

Artiklen fortsætter efter billedet…

Sundhed

“Instagram-sundhed”

Sundhedsfokusset på de sociale medier har både positive og negative følger. Svane pointerer, at et af de gode aspekter ved ”Instagram-sundhed” er, at brugerne støtter hinanden, siger ”godt gået” og giver hinanden et virtuelt skulderklap. Denne online fællesskabsfølelse kan have en motiverende effekt for folk, der måske ønsker et vægttab eller andre sundhedsmæssige vaneomlægninger. Man kan hermed hente en masse inspiration, men det handler ifølge Svane blot om at være selektiv.

Derudover mener han, at det er mængden, der er afgørende: “Du kan få for meget af alt. Du kan også få for meget af Instagram- sundhed. Hvis du bliver fanget i en cyklus, hvor du performer på Instagram for at tilfredsstille et publikum, og ikke fordi du har lyst, jamen så har du måske fået for meget Instagram-sundhed”.

På samme vis kan du som følger på de sociale medier også konsumere for meget perfekt sundhed, når du scroller igennem feeds og præsenteres for billeder af tilsyneladende perfekte kroppe, kost og træning. Når man konstant ser – og måske spejler sig selv i – den slags billeder, kan man nemt efterlades med en følelse af utilstrækkelighed og dårlig samvittighed.

Absolutter og nuancer

Svane mener, at problematikken ved sundhedsdebatten på de sociale medier er, at det ofte foregår i absolutter, hvorved nuancerne forsvinder. Man bliver lettere hørt, hvis man har et klart, letfordøjeligt tip, der er nemt at reagere på. Netop derfor vinder forskellige superfoods og andre sundhedstrends også frem, fordi de er simple i deres budskaber. Videnskaben viser ifølge Svane, ”at det er langt sværere at punktere bullshit eller en myte, end det er at etablere en”. At superfoods og sundhedstrends kan vokse sig så store på de sociale medier, er altså et tegn på, at forbrugerne er mere tilbøjelige til at tage et sundhedsbudskab til sig, når det er enkelt og ligetil. Problemet er bare, at der ikke altid er hold i den udråbte superfoods egenskaber, og på den måde er medierne med til at fremme sundhedstendenser, der ikke altid er videnskabeligt bevist.

De sociale mediers rolle i sundhedsdebatten har således både positive og negative sider, idet de udgør en vigtig inspirationskilde, men samtidig også kan være med til at opfordre brugeren til et overdrevent og ofte usundt sundhedsfokus. Ifølge Svane handler det som forbruger om at være selektiv og fokusere på at have det godt med sig selv, både fysisk og mentalt, i stedet for at sigte efter de urealistiske sundheds- og kropsidealer, der fremstilles på de sociale medier.

De sociale medier som digitalt debatforum

Ud over at være medforfatter på bogen Slut med forbudt, deltager Svane også i den digitale debat på de sociale medier, hvor han forsøger at hjælpe sine følgere med at finde rundt i sundhedsjunglen. Her tager han aktuelle emner fra artikler og tv-indslag op til nærmere revision og debat. Han møder både positiv og negativ feedback på sine opslag, og han udtaler, at han gerne svarer på den kritik, der kommer, såfremt modparterne har argumenter med hold i og ikke angriber hans person.

Sundhed er et konstant tilbagevendende emne i den digitale debat. Den ene sundhedstrend erstatter den næste, og det kan være svært at finde ud af, hvad man skal lytte til, og hvad man skal lukke ørene for, hvis man vil leve et sundt liv. Internettet rummer et hav af informationer og ideer, når det kommer til sundhed. Men det handler i sidste ende om at finde sin egen vej gennem sundhedsjunglen, så man selv er glad og tilfreds med det liv, man lever.

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*