Gør en forskel med din kommunikation

 

Røde Kors praktikanter

BILLEDTEKST: Tre kommunikationspraktikanter foran en beskudt ambulance, med en af de mange frivillige i Røde Kors bag rattet.

Vil du gøre en kommunikationsmæssig forskel? Læs her hvordan du målretter din ansøgning til en praktikstilling hos Røde Kors.

Hvorfor skal man søge en praktikplads hos Røde Kors?
Det skal man først og fremmest gøre for at få noget praktisk erfaring. Vi opfatter praktikantstillingen som en rigtig stilling, men med indlagt coaching. Den studerende får meget ansvar og indgår i arbejdet på lige fod med de andre medarbejdere. Vi forventer derfor også, at man arbejder hårdt samtidig med, at det altid skal være sjovt. Vi har en flad organisationsstruktur og tager vores praktikanter alvorligt. Samtidig er vi en handlingsorienteret organisation, så hvis en praktikant kommer med en god idé, så får man også lov at løbe med den. Det er også enormt vigtigt for os, at det bliver et lærerigt ophold for den studerende. Så selvom det handler om meget selvstændige opgaver, er det vigtigt for os løbende at lave status og evaluere på, om forløbet stemmer overens med den studerendes forventninger. Hvis man ikke er bange for at byde ind, så kan et praktikforløb hos Røde Kors virkelig være givende både fagligt og socialt.

Hvad lægger I vægt på, når I vælger praktikanter?
Det faglige skal selvfølgelig være på plads. Derudover er det også vigtigt, at den studerende har gode kommunikationsevner, og at den studerende er kreativ. Vi er en organisation, som bliver nødt til at tænke kreativt for at få vores budskaber ud. Vi tænker derfor kommunikation meget bredt og bruger ofte utraditionelle måder at kommunikere på. Det er derfor vigtigt, at den studerende kan tænke ud af boksen og komme med nye ideer. Da Røde Kors er funderet i frivillighed, er det også vigtigt, at vores praktikanter har en føling med, hvad det vil sige at arbejde med frivillige. Det er ikke nødvendigvis vigtigt at have været i kontakt med frivillighed inden for Røde Kors. Det er en ligeså stor styrke at komme med kendskab til frivilligt arbejde fra en anden organisation. Røde Kors’ Landskontor er et instrument for de frivillige lokalforeninger, og det giver nogle særlige arbejdsvilkår. Det skal man som praktikant have en fornemmelse for. Vi skal selvfølgelig også kunne fornemme et personligt engagement og kunne se, at den studerende har et eller andet kendskab til Røde Kors og de særlige forhold en humanitær organisation arbejder under.

Hvordan finder I ud af, om de studerende lever op til jeres rekrutteringskrav?
Den gode ansøgning er for mig kort, velformuleret og stærkt motiveret. Ansøgningen skal skrives ud fra, hvad man har at tilbyde Røde Kors. Vi gennemgår praktikansøgningerne på samme måde, som vi gør med ansøgninger til faste stillinger. Stavefejl er ikke acceptabelt, og formalia skal være fuldstændig på plads. Vores arbejdsopgaver varierer meget. I år har vi på grund af vores 150 års jubilæum arbejdet meget med events, men til næste år kan det være, at der er fokus på mere strategiske opgaver. Vi kigger derfor også efter specifikke kompetencer, som passer til de opgaver, vi står overfor. Jeg synes personligt, at det fungerer godt i en ansøgning at vise, at man gerne vil lære. Vi får nogle gange ansøgninger, hvor attituden er, at man kan alt i forvejen. Læg vægt på dine kompetencer, men også på, at du er begejstret over at lære, hvordan det er at gå på arbejde i en kommunikationsafdeling og indgå i det store maskineri.

Hvad kan I tilbyde den studerende?
Vi kan tilbyde meget varierede opgaver. Som praktikant kommer du virkelig rundt om, hvad kommunikation er, og får prøvet kræfter med mange forskellige opgaver og kommunikationsmåder. Det kan være alt fra badebolde, der skal sættes logo på, til at stå for en fotoudstilling på Roskilde Festival med den verdenskendte krigsfotograf Jan Grarup. Der er derfor både tale om klassisk kommunikation i form af pressearbejde eller tekster til annoncer, men også afvikling af events, for eksempel et royalt arrangement eller en bagedyst i anledning af vores jubilæum. Lige nu skal vi stå for en udstilling på Nationalmuseet i København i efterårsferien, og det indbefatter blandt andet, at man skal kunne slå et søm i. Vi arbejder ud fra en idé om, at kommunikation er rigtig mange medier, og der skal derfor bruges anderledes metoder og til tider utraditionel kommunikation for at få et budskab ud. Vi håber derfor, at vi kan inspirere den studerende – og som sagt, får man som praktikant en god idé, så får man også lov at løbe med den.

Hvor mange universitetspraktikanter tager I ind?
VI slår tre til fire stillinger op til universitetspraktikanter. Sidste gang modtog vi cirka 20 ansøgninger.

Hvornår kan man søge?
I efteråret er der start 1. september og i foråret 1. februar. Opslagene bliver lagt op i universiteternes jobbanker, så hold øje der eller søg uopfordret.

Hvor mange timer skal man regne med at lægge i praktikken om ugen?
Praktikken dækker over min. 37 timer om ugen. Arbejdet kan ligge på mange forskelige tidspunkter også i weekenden eller om aftenen.  Men vi er vi helt åbne overfor, at der er en dag, hvor et studiejob lige skal passes.

Hvem kontakter man?
Morten Schwarz Lausten eller pressechef Klaus Nørskov.

Morten Schwarz Lausten er Kommunikationskonsulent i Røde Kors. Har været ansat hos Røde Kors i 2 år, og har 19 års erfaring med at arbejde med kommunikation.

 

 

 

 

 

 

2
0

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*