Husker vi stadig tandbørsten?

DR har efter 17 års pause genoplivet publikumsuccesen ’Husk Lige Tandbørsten’ med Christian Fuhlendorff som vært. SAMSON stiller i denne udgave skarpt på relanceringen: Holder programmet i år 2012?

“Har i husket kuffert, pas og tandbørste?” 

Sådan lød spørgsmålet fra Casper Christensen i 1995, da han sammen med Anette Toftgård lagde gaderne øde hver fredag, når gameshowet ’Husk Lige Tandbørsten’ rullede ind over skærmene i de danske hjem. Med sine godt 1,5 millioner seere i 1995-1996 fik showet et trængt DR tilbage i konkurrencen om seerne. Nu forsøger DR med gøre comeback i primetime fredag aften oven på den store succes med X-Factor og Disney Sjov. Spørgsmålet er, om danskerne stadig husker deres tandbørste fredag aften?

Charterrejse eller provinsby

Konceptet er stort set det samme som i originaludgaven: En skør vært, en farvestrålende scene med band, og games i studiet såvel som rundt omkring i Danmark.

Publikum og seerne er ikke blot tilskuere, men har en aktiv rolle som deltagere i programmet. De kan blive udvalgt til at deltage i værtens skøre konkurrencer og ende med at vinde flotte præmier. Den helt store gulerod i programmet er muligheden for at vinde en charterrejse – eller en tur til Udkantsdanmark. Konkurrencen fungerer som showets klimaks, og det er først i slutningen af showet, at det bliver afgjort.

Underholdningsværdien er i høj grad afhængig af værtens samspil med det instruerede publikum, samt den grovkornede humor, der er lige på kanten til det absurde.

Programmets intention var og er dog stadig klar: Det handler om at have det sjovt sammen fredag aften. Med en gennemført blanding af practical jokes, drillerier og konkurrencer ledet af uforudsigelig og overkørt studievært.

Showets tredimensionelle live-funktion med en dør direkte ud til seerne giver os en følelse af selv at være en del af programmet – at være deltagere fremfor tilskuere.

Dette koncept og værten Casper Christensen skabte et sikkert grundlag for familiehyggen fredag aften i halvfemsernes Danmark. Den nye udgave forsøger med et højere tempo og ny vært at forny programmet og gøre det ’up to date’, men modsat al forventning var danskernes dom hård efter første udsendelse.

Seerne: Ikke godt nok

Danskernes utilfredshed med den nye udgave af showet haglede ned over DR efter første udsendelse. Den nye vært Christian Fuhlendorff har især været under hård kritik fra sine seere, hvilket næsten ikke kan undgås, når Casper Christensens sko skal fyldes ud. Et andet kritikpunkt fra seerne er, at humoren har lagt afstand til det vigtige segment i fredag primetime: børnefamilierne. På DRs hjemmeside skriver en seer ved navn Karina Larsen:

”Næste gang I sender sådan noget klamt lort lige efter Disney Sjov, så advar venligst børnefamilierne med et: ‘Uegnet for børn’!!!!!!!!”

2012-udgaven af ’Husk Lige Tandbørsten’ har nemlig sat humoren på spidsen. Allerede i den første udsendelse kårer Christian Fuhlendorff det ’mest sexglade par’ blandt publikum, ved at udlevere deltagernes sexvaner foran hele Danmark. Det faldt ikke i god jord hos de ellers trofaste børnefamilier, og det kan spores på DR’s hjemmeside, hvor førnævnte udsagn kun er et af mange kritiske kommentarer.

Kamp om seerne

’Husk Lige Tandbørsten’ har godt halvt så mange seere som originaludgaven, men der er mange måder at måle et programs succes på. Seertal er blot ét parameter ud af mange – der skal forstås i den kontekst, at vi lever i en anden tid i forhold til originaludgavens gennembrud. Konkurrencen om seerne har aldrig været større, og det samme kan siges om kanaludbuddet. Oveni det skal man ikke glemme, at konkurrenten TV2 sender all-time publikumfavoritten ’Vild Med Dans’ på niende sæson i samme sendetid.

’Husk lige Tandbørsten’ er tænkt som en strategisk alternativ til det unge publikum, der ikke gider at spilde deres aften på at se på dans, men den målgruppe har TV2 fået tilbage med ’Live Fra Bremen’s sketch ”Vild Med Tandbørsten”. En så solidt segmenteret sendeflade er svær at konkurrere med.

Tilbage i 1995 da ’Husk Lige Tandbørsten’ slog igennem på dansk fjernsyn, var det en helt anden situation, da monopolbruddet og nichekanalerne var noget nyt, danskerne først lige var begyndt at vænne sig til.  Ovenpå succesen med Disney Sjov og X-Factor skulle efterårets seerkrig have noget nyt at byde på, og dette års skud fra DR er en re-make af ’Husk Lige Tandbørsten’. Ifølge tal fra Index Danmark er 2012-udgaven af 90’er succesen med sine 724.000 seere i øjeblikket den største konkurrent til ’Vild Med Dans’. Programmet har fat i godt 44 procent af alle seere fredag aften fra klokken 20 til 21. Det betyder også, at ’Husk Lige Tandbørsten’ klarer sig bedre end sidste års fredagssats ’Skjulte stjerner’, der havde en seertilslutning på blot 25 %.

The show must go on

Tallene for den nye udgave af ’Husk Lige Tandbørsten’ er acceptabelt, men ikke prangende, udtaler lektor og medieforsker ved Aarhus Universitet, Hanne Bruun:

”Fredag var i mange år TV 2’s aften, men dette billede har ændret sig. DR1 forsøger at holde fast i gennembruddet som X-Factor har givet, men det er ikke helt lykkes”.

’Vild med Dans’ knækkede tandbørsten. Baglandet i DR er alligevel tilfreds ovenpå de sidste par ugers seerkrig:

”’Husk Lige Tandbørsten’ er det mest sete program i målgruppen 0 til 50 år, så vi er meget meget tilfredse”, siger DR’s underholdningschef, Jan Lagermand Lundme.

Vi på SAMSON er ikke i tvivl: ’Husk Lige Tandbørsten’ vil altid være en perle i dansk tv-underholdning. Selvom relanceringen ikke lever op til 90’er succesen. Perler skinner jo trods alt bedst, når de ligger til udstilling i et museum af gode minder fra fortiden.

0
0

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*