Mediebrug ødelægger hukommelsen

Vi bruger medier døgnet rundt og zapper konstant mellem informationskanaler. Det svækker ifølge hjerneforsker Thomas Zoëga Ramsøy vores hukommelse og indlæringsevne. Men husketeknikker kan træne hukommelsen. Det har datalogistuderende og deltager i VM i hukommelse Jørgen Fogh prøvet på egen hjerne

D e fleste studerende kender følelsen af at gå i sort i en eksamenssituation eller at glemme, om døren blev låst om morgenen. Glemsomheden kan skyldes, at medierne konstant udsætter vores hjerne for afbrydelser.

»Når vi lader os aflede af en sms eller mail, skyldes det, at vi ikke er i stand til at filtrere den fra. Så zapper vi fra det, vi er i gang med. Det bidrager til afbrydelser og lavere koncentration. Derved kan de pandelapsfunktioner, som fastholder opmærksomheden, ikke holde på informationen, og det svækker den indlæring, der bygger på koncentration,« siger hjerneforsker ved Hvidovre Hospital, Thomas Zoëga Ramsøy.

En undersøgelse fra Stanford University viser, at folk, der multitasker mellem forskellige medier, klarer sig dårligt på standardiserede tests for koncentration.

»Zapping mellem mange medier kan være en advarselslampe om, at vi skader hukommelsen, og nedsætte indlæringsevnen. Det handler derfor om at være opmærksom på sin mediebrug«, siger Thomas Zoëga Ramsøy.

Vi googler os til viden

Et eksempel på, at stigende mediebrug påvirker hukommelsen, er, at vi flytter vores paratviden fra noget, vi ved, til noget, vi kan ’google’.

»Derved bliver vores faktuelle viden flyttet til digitale hjælpemidler i en grad, som er ny set i en historisk sammenhæng,« siger hjerneforskeren.

Ifølge Thomas Zoëga Ramsøy kan vores mediebrug nedsætte indlæringen. Det sker samtidig med, at det danske skolesystem ændrer sig, så det ikke længere understøtter udenadslære. Et eksempel er eksamen med hjælpemidler, der vinder frem i forhold til eksamener uden.

Husketræning minder om løb

Den gode nyhed er, at alle kan træne og forbedre hukommelsen markant. Kandidatstuderende i datalogi, Jørgen Fogh, har gennem husketeknikker skærpet sin hukommelse så meget, at han har deltaget i VM i hukommelse.

»Det at huske, minder om løb. Grundlæggende faktorer er teknik og træning, men det kræver selvfølgelig også en eller anden form for anlæg for at have VM-potentiale,« siger Jørgen Fogh.

Når han skal huske, bruger han en husketeknik til at visualisere information.

»Jeg visualiserer en rute i min lejlighed, hvor jeg placerer information ved, at personer, jeg har en tilknytning til, udfører visuelle aktiviteter i forskellige rum. Derved bliver det lettere at hente informationen frem igen«.

Han har oplevet, at husketeknikkerne er gode til at skabe overblik over fagstof og begreber. Det kræver dog stadig en indsats at forstå stoffet, påpeger han.

Jørgen Fogh har fået mere ud af sit studie ved at kende til hukommelsens mekanismer. Både Thomas Zoëga Ramsøy og Jørgen Fogh ser en øget bevidsthed om hukommelsen og egne medievaner som et modtræk til, at medierne svækker hukommelsen.

1
0

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*