Når forældre skaber krig

Rundt omkring i verden foregår alverdens krige – store som små – og gennem diverse nyhedsprogrammer og internetsider oplyses danskerne om de mange internationale konflikter og kampe, der foregår langt væk fra den danske landegrænse. I Danmark lever vi ikke i krigszoner med skyderier, vejsidebomber og samme daglige frygt, som finder sted blandt menneskerne i de udenlandske krigsområder. Her opleves derimod krigszoner af andre karakterer – samfundsproblemer og personlige kampe – som især det danske produktionsselskab Dokumentarkompagniet kæmper for at belyse.

Et samfundsmæssigt problem, der i de seneste år har fyldt meget på tv-kanalernes sendeflader, er forældrenes indbyrdes krig, hvor børnene står fanget mellem mor og far. Forældrekrige er de små lokale kampe i Danmark, som flere børn oplever i forbindelse med, at deres forældre vælger at gå hver til sit. Disse kampe har især landets hovedkanaler lagt fokus på gennem en række dokumentarserier såsom Med børnene som våben og Stop nu krigen, mor og far. I disse programmer kommer personlige kampe frem i lyset, hvor danskerne hjemme i stuerne kan få et indblik i, hvor slemt det kan stå til, når forældrene ikke kan enes. Det århusianske selskab, Dokumentarkompagniet, står bag idé og produktion af begge disse dokumentarserier, som er solgt til og fremvist på TV 2. Dokumentarkompagniet havde sin opstart i 2008 og er grundlagt og ledes af Lars Høj. Han har tidligere arbejdet på TV 2, ligesom flere af de øvrige ansatte i det private produktionsselskab.

Børn i ufrivillig krig

Begge dokumentarserier tager udgangspunkt i personlige ’krigs’-aspekter og de dertilhørende problematikker og følgevirkninger. Programmet Med børnene som våben belyser en række sager, hvor den ene forælder har været afskåret fra sit barn over en længere tidsperiode. Forældrene i disse sager gør hinanden til fjender, og der bruges beskidte tricks, hvor børnene, som det fremgår af programtitlen, bliver brugt som våben mod forældrene. For at kaste lys på konflikterne inddrages statsforvaltningens kontorchef, en specialist i børnepsykologi og en juraprofessor fra Aalborg Universitet i programmet. I Stop nu krigen, mor og far forsøger Dokumentarkompagniet sig med to familieterapeuter for at hjælpe nogle af de børn, der befinder sig i familiære kampzoner. Disse børn, hvis forældre er separerede, står i en situation, hvor der kigges langt efter fred. Forældrene er i så store konflikter med hinanden, at de ikke kan være i samme lokale, se på hinanden eller tale sammen. Børnene er ufrivilligt anbragt i en krig, de ikke kan flygte fra.

At sætte dagsordenen 

Jesper Elming, tilrettelægger og journalist hos Dokumentarkompagniet, har i et interview med SAMSON fortalt, at de med disse dokumentarserier ønsker at sætte dagsordenen. Dertil udtaler han: ”Det er jo et eller andet sted dét, vi er her for. Det er jo for at sætte fingeren ned i noget, der er betændt eller forkert. Eller nogen, der bør gøre deres job bedre, og så vise det i fjernsynet (…) og prøve at ændre på det.” Han uddyber, at de ikke er i stand til at anholde nogen, men at de har muligheden for at belyse forkert handlen og derefter håbe på, at der bliver taget hånd om problemerne. Elming pointer derudover, at de hos Dokumentarkompagniet forsøger at være så objektive som muligt i deres serier. De vil lade optagelserne fortælle historien, så danskerne hjemme i stuerne bliver chokeret og forarget over, hvad der rent faktisk foregår ude i samfundet.

Den oplagte værtsrolle

Janus Nabil Bakrawi, der besidder værtsrollen i både Med børnene som våben og Stop nu krigen, mor og far, startede som vært på Dokumentarkompagniets tidligere program De bortførte børn, som også er sendt på TV 2. Elming forklarer, at Bakrawi selv blev bortført som barn, og at han derfor var oplagt som vært. Det er ud fra De bortførte børn at dokumentarserien Med børnene som våben udspringer.

Efter De bortførte børn var blevet sendt, modtog Dokumentarkompagniet en henvendelse fra en person, der ønskede at fortælle sin barndomshistorie om at være bortført i Danmark. Hvor den første dokumentarserie tog udgangspunkt i bortførelser til udlandet, stod produktionsselskabet nu med en viden om sager i Danmark, hvor forældre mister muligheden for at se deres børn. Efterfølgende fandt dokumentarkompagniet frem til Cirkeline, hvorefter Med børnene som våben tog form.

Efter succesen med De bortførte børn prøvede Dokumentarkompagniet at finde ud af, hvilken rolle Bakrawi skulle have i deres nye dokumentarserie. TV 2 var vilde med Bakrawi, og derfor skulle han gå igen i næste produktion. Hér med en mere tilbagetrukken rolle på trods af, at han stadig går i dialog med de medvirkende og går i direkte konfrontation med statsforvaltningen. Under produktionen var Dokumentarkompagniet især opmærksomme på, at det ikke var Bakrawis holdninger og meninger, der skulle komme til orde. Han bliver dog alligevel en vigtig brik i programmernes historiefortælling. I og med at han selv har oplevet bortførelse og familiekonflikter, tager han det meget på sig, når han fører seeren igennem de forskellige miljøer. Det er historierne i disse miljøer, som skal vises for seerne. Jesper Elming påpeger, at de ved Dokumentarkompagniet er klar over, at livet fortsætter, når Janus ikke er hos familierne, og de er opmærksomme på, at dette også skal filmes og fremvises for seerne.

Dokumentar med virkning

Det fremgår af Dokumentarkompagniets egen hjemmeside, at deres dokumentarserier har været med til at ændre på dansk lovgivning. De konflikter, som Dokumentarkompagniet har haft i sinde at dokumentere, er kommet på den politiske dagsorden på Christiansborg. Kort efter første afsnit af Stop nu krigen, mor og far klargjorde den daværende socialminister Manu Sareen, at lovgivningen skulle genovervejes, og der er nu kommet større fokus på konfliktmægling og terapi mellem mor og far end før programmerne.

Dokumentarkompagniets dokumentarserier skaber hermed debat i Danmark gennem deres belysning af lokale og personlige krige. Dette viser, at de danske medier både er med til at belyse krige – store som små – men ligeledes selv går ind i disse krige for at sætte dagsordenen og ændre på nutidige, problematiske samfundsforhold.

0
0

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*