Parrer du en pony og en zebra, får du levende journalistik i magasinformat

Der er digte, musik, film, løjerlige input og fællessang på programmet, når ’Zetland Live-magasin’ står på scenen. En fusion mellem et sceneshow og et papirmagasin er sidste skrig fra mediebranchen.

På scenen står to gule lænestole på et rødt gulvtæppe. Mellem dem en gulvlampe, hvis lys overstråles af det store spot, der oplyser den dagligstuelignende opstilling. Spottet og det store, hvide lærred afslører dagligstuens iscenesættelse. Publikum skal snart overvære noget enestående: Zetland Live-magasin. Denne gang på den store scene på Statens Museum for Kunst.

Papirmagasinet går live

En farverig fusion mellem et sceneshow og et papirmagasin. Sådan beskriver de fire journalister bag Zetland formen på deres Live-magasin. Zetland er en medievirksomhed, der er stiftet af journalisterne Lea Korsgaard, Jakob Moll, Hakon Mosbech og Silke Bock. Sammen står de bag produktionen af digitale journalistiske artikler, som de kalder ’singler’. Singlen er længere end en magasinartikel, men kortere end en bog og kan læses digitalt. Når Zetland optræder live, er det som et live-magasin, der bruger magasinets velkendte genrer som interviews, portrætter og læserbreve. Zetland lader genrer udfolde sig på en scene med billeder og lyd foran ét publikum én aften.

[blockquote style=”quote” align=”” author=”Gertrud Højland, Radiovært Radio24syv”]Det bliver ikke filmet eller lagt på YouTube eller Facebook. Du kan kun få oplevelsen nu og her. Det, synes jeg, er en meget spændende tanke.[/blockquote]
Forside: Når lysene går ud

Der er ikke en barbie-skøn model med vind i håret på forsiden af Zetlands Live-magasin. Der er de to musikere Kristian Leth og Lasse Boman, som står på scenen foran de to gule lænestole. Sammen leverer de sangen ”Når lysene går ud”.

Efter ’forsiden’ går ’indholdsfortegnelsen’ på. Lea Korsgaard er én af de fire journalister bag Zetland. Hun kigger ud over aftenens publikum. Hendes blik bliver mødt af 600 forventningsfulde tilhørere. Hun byder publikum velkommen og slutter af med et lille ønske:

”Undervejs vil vi helst være fri for fotos og optagelser, så vi ikke ender på YouTube eller Facebook, for nu skal vi være til stede og hengive os til øjeblikket,” smiler hun og overlader scenen til de mange kunstnere, der i aften skal udgøre Zetland Live-magasin.

En zebra og en pony giver Zetland 

Zetland. En blanding af en pony og en zebra er det helt præcist, en hybrid. Som med singlerne, der er en hybrid mellem en bog og en artikel, og live-magasinet, der er en hybrid mellem et sceneshow og et papirmagasin.

Ideen til Zetland opstod, da de fire journalist-venner Lea Korsgaard, Jakob Moll, Hakon Mosbech og Silke Bock en aften sad og delte rødvin,  store drømme og visioner for fremtiden. På trods af de mange eksisterende medietyper og platforme havde de alle fire en følelse af, at der var plads til flere nuancer i medielandskabet. Plads til mere fordybelse og leg. Hvem havde egentlig besluttet, at en artikel skulle starte med en rubrik, en underrubrik og slutte med en brødtekst? Hakon Mosbech havde altid haft lyst til at lave journalistik med musik på. Sådan opstod den først lille tankestreg til Zetland Live-magasin. En lang proces gik i gang.

Live-magasinet tog virkelig form, da de fire venner på en tur til USA stødte på fænomenet pop-up magazine. Et sceneshow i magasinformat, der popper op én aften foran ét publikum. Ingen mails i mailboksen og ingen live streaming eller mulighed for at se det igen.

”Der var formen på den slags journalistik, vi gerne vil lave i lige præcis det format,” siger Silke Bock i et interview om Zetland Live.

”I live-magasinet er vi meget bevidste om at efterligne det her papirmagasin. Vi har ikke nogen, der præsenterer på scenen og fortæller, at nu kommer det og den på. Så man bliver bare bombarderet med korte og lidt længere indslag i løbet af halvanden time,” fortæller Silke Bock.

Politik: Er Uffe Elbæk ensom?

Der sidder to mænd i de gule lænestole nu. Den ene er kulturminister Uffe Elbæk, den anden er journalisten David Birch, kommunikationsansvarlig på det Kongelige Teater.

”Vi har fået en SMS fra Medina,” læser David Birch op.

”Hun spørger: ’Er du ensom?’”. Det sender en bølge af latter gennem de 600 tilskuere. Uffe Elbæk griner også, han rykker sig lidt i stolen, mens han leder efter en grimasse, der kan passe.

”Jeg er ikke så ensom, som jeg var, da jeg var yngre,” svarer han ærligt.

David Birch læser videre i sine kort,

”Rap-gruppen Østkyst Hustlers spørger: ’Hvorfor er det så ufedt i Jylland?’”

Sådan fortsætter interviewet, hvor kulturministeren får lov til at svare på popmusikkens skarpe sangtitler lige fra Kim Larsen til Nik og Jay. Hvis Uffe Elbæk havde én dag tilbage, ville han tilbringe den sammen med sin kæreste, børn og børnebørn.

Analogt i en digital tid

Gertrud Højland, radiovært på Radio24syv, er en af de kunstnere, der også bidrager til Zetland Live-magasin den aften. Zetland tiltaler Gertrud Højlund med det analoge format.

”Det bliver ikke filmet eller lagt på YouTube eller Facebook. Du kan kun få oplevelsen nu og her. Det, synes jeg, er en meget spændende tanke,” siger Gertrud Højlund.

Selv om journalistik hænger uløseligt sammen med tilgængelighed, mener Gertrud Højlund, at det analoge format sagtens kan forsvares:

”Det bliver meget tydeligt, at det er lavet til de mennesker, der har sat tid af til at opleve det. Man prøver ikke at please nogen, som ikke har valgt at være der. Det er en meget befriende respekt for sit publikum,” siger Gertrud Højlund.

Krimi: Fængslende poesi 

Som en dyster xylofon giver det genlyd i salen, da en tilskuer taber sine m&m´s ud over det hvide marmorgulv. Et fnis, og så er der stille igen. Publikum sidder, som var de sat på pause. Der lyttes. Fængselspræst Bjarne Lenau Henriksen står på scenen. Han læser et digt om kærlighed op. Det handler om de store ting i livet og om kærligheden. Og hvor ondt begge dele kan gøre. Her er ingen special effects kun Bjarne Henriksens rolige stemmeføring, som får ens tanker til at stå stille og hårene til at rejse sig. Stilheden, poesien og de 600 andre. Der sker noget, når man lytter i kor.

[blockquote style=”quote” align=”” author=”Silke Bock, Journalist og medstifter af Zetland Live”]I live-magasinet er vi meget bevidste om at efterligne det her papirmagasin. Vi har ikke nogen, der præsenterer på scenen og fortæller, at nu kommer det og den på. Så man bliver bare bombarderet med korte og lidt længere indslag i løbet af halvanden time.[/blockquote]
Forestillede fællesskaber

Et forestillet fællesskab. Sådan kalder den britiske sociolog Benedict Anderson det, der opstår, når man sidder ude bag skærmen på Facebook, YouTube eller foran skærmen til X Factor.

Benedict Andersons grundlæggende ide er, at nationen er et ”forestillet fællesskab”. Et forestillet fællesskab adskiller sig fra et faktisk fællesskab, fordi det ikke er, og ikke kan være, baseret på hverdags ansigt til ansigt- kommunikation mellem fællesskabets medlemmer. Medlemmerne har i hovedet og tankerne et mentalt billede af deres beslægtethed. Et sådant mentalt billede kunne være nationalfølelsen. Her føler vi, at vi er en del af noget, når Danmark vinder i EM, men vi kender ikke alle de andre ”medlemmer” af nationen. Nationen bliver altså en forestilling. Det er det samme forestillede fællesskab, der opstår, når man sidder på sociale medier og andre digitale platforme.

Med det analoge format skaber Zetland Live-magasin ikke forestillede fællesskaber, men fællesskaber, der rent faktisk eksisterer. Derfor får man som publikum følelsen af, at man er med til noget ganske særligt, som man i mindre grad oplever via digitale medier.

”Vi lever i en oplevelsesøkonomi, og det gælder også for kulturen og journalistikken,” siger Gertrud Højlund, og hun uddyber:

”Den fornemmelse af, at man har delt noget med andre mennesker i samme rum på samme tid, tror jeg, er noget mennesker søger i 2012, og der tror jeg netop, at den analoge effekt i Zetland Live-magasin giver et lukket intimt rum i stedet, i modsætning til de åbne rum, vi normalt færdes i,” siger hun og forklarer, at vi på alle andre områder arbejder med at nedbryde murene, så hele vores liv er eksponeret for eksempel på Facebook.

Bagsiden: Wrap up af Per Vers 

På det røde gulvtæppe foran de gule lænestole står nu en fyr i et par store jeans, en cap og en lidt for stor T-shirt. Det er rapperen og sprogkunstneren Per Vers. En af landets bedste. På det store lærred bag ham er en række stikord om aftenens forløb. Til publikums store begejstring koger Per Vers aftenens indslag sammen til en ni minutter lang rap, hvor han på lyrisk og humoristisk vis samler op på aftenens kunstneriske højdepunkter. Vi er nået til sidste side i magasinet, men det er ikke helt slut endnu.

Zetland et løjerligt supplement 

Alt imens historierne bliver hurtigere, vildere og smartere i den digitale verden, opstår også små unikke oaser, som Zetland Live-magasin. Her kan den digitale borger læne sig tilbage og finde pusten. Det handler ikke om at tjekke ind og ud, kommentere eller dele. Det handler om at være til stede.

”Jeg tror, at Zetland har fundet én af opskrifterne på, hvordan man formidler kultur i 2012,” siger Gertud Højlund.

Ifølge hende er der ikke én opskrift på noget som helst. Arrangør Silke Bock giver hende ret

”Vi har ikke løsningen, men vi kommer med et bud på, hvordan man kan formidle kulturen. Det skal ikke ses som en modreaktion, men et løjerligt og perspektivrigt supplement til det, der allerede er,” siger Silke Bock.

Fællessang: Vi synger for lidt

Aftenens allersidste indslag leveres af både publikum og Zetland. Fællessang. Egentlig har det ikke noget med magasinformatet at gøre, men ”Septembers himmel er så blå” synges i kor.

”Vi synger for lidt. Der sker noget, når man synger sammen med 600 andre mennesker,” siger Silke Bock.

Hun har ret. Man mærker, at man ikke bare sidder og surfer på Facebook i et forestillet fællesskab.

Magasinet er slut, men det er fællesskabet ikke. Tæppet bliver rullet for, og salen fyldes i stedet med musik fra en pladeafspiller, og i baren er der rig mulighed for diskussion med aftenens deltagere.

Zetland Live-magasin er en sjov hybrid. De giver et interessant og forfriskende bud på, hvordan kultur også kan formidles i 2012. Næste gang Zetland Live-magasin kan opleves, er i starten af det nye år. Hvor det popper op henne, vides endnu ikke, men det bliver endnu bedre, sjovere og vildere, forsikrer Silke Bock.

    • Zetland Live

Zetland Live er et scenejournalistisk magasin, der af og til popper op et sted i København. Zetland Live finder alene sted i nuet: I løbet af én aften, foran ét publikum præsenteres nogle af de sjoveste, smukkeste, vigtigste, mest løjerlige historier, som danske journalister, fotografer, filmskabere, forfattere og radiokunstnere arbejder med for tiden.

Næste gang
Zetland Live #4 finder sted i begyndelsen af 2013. Den seneste udgave spændte af på Statens Museum for Kunst i september 2012 foran flere end 600 publikummer. Som til de to første Zetland Live (henholdsvis i Cinemateket og Skuespilhuset) var salen udsolgt.

Hvem optræder?
Dele af programmet offentliggøres i ugerne op til, at billetterne sættes til salg. Zetland Live har tidligere præsenteret alt fra rappere til kulturministre, fra balletdansere til fængselspræster, fra saxofonister til radiomontagemagere

Læs meget mere om konceptet, og det kommende arrangement på zetland.dk/live

 

0
0

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*