SAMS gik bag om DR

Emma Fie Rostgaard Jakobsen deltog torsdag den 22. november 2012 i SAMS-arrangementet ”Bag om DR”. En dag, der bød på oplæg ved DR’s chefer inden for markedsføring, kanalstrategi, medieforskning og meget mere. Emma fortæller her om sine indtryk fra dagen.

Fremkald følelsen af at være et barn i en slik butik, blandet med følelsen af at være nystartet 1.g’er. Hylderne boomer af så mange indbydende sager, at du ikke kan vælge, hvad der er bedst. Og samtidig virker det hele så stort og respektindgydende. Du føler dig som en af de nye i folden.  Disse følelser ramte i hvert fald én af de indbudte til SAMS’ arrangement ”Bag om DR” sidste torsdag. Heldigvis delte Danmarks Radios 3.g’er rigeligt ud af godteposen.

Nye kanaler i DR

Igennem dagen var der oplæg fra ikke mindre end otte af DR’s ansatte – og de fleste af dem, var ikke hvem som helst. Til at indlede dagen kom Tore Hauerbach, Chefkonsulent i DR Medier, forbi og forklarede om DR’s organisation, strategi og programudvikling. Han gav et overblik over DR’s opbygning og et interessant indblik i, hvordan det nye, ’skarpere’ DR kommer til at se ud; med nye kanaler og ikke mindst klarere profiler. Tore Hauerbach fortalte blandt andet, at den nye tv-kanal DR3 kommer til at arbejde tæt sammen med radioens P3.

Succesen bag den dobbelte historie

Morten Hesseldahl, Kulturdirektør på DR kultur, fortalte om kultur og fiktion i DR. Han fortalte blandt andet om DR’s egenproduktionen af fiktion. DR’s dramaserier har fået internationalt gennembrud og skiller sig ud fra mængden, fordi historierne altid har to lag; selve fortællingen og en social etisk dimension. Dramaserierne er altid skrevet ud fra denne ”dobbelte historie”, og af samme grund er manuskriptet aldrig en adaption af en roman, men skrevet fra bunden af.

Markedsføring uden reklamer

Jakob Rosendahl, markedsføringsredaktør på DR2 og DR K, gjorde os opmærksom på, at hos DR er ’reklame’ et fy-ord – DR er jo statsejet. Det er ikke ensbetydende med, at DR ikke markedsfører sig selv ved hjælp af kommercielle metoder, men de forsøger at henvende sig til et bredere publikum, for ”DR er alles brand”.

Vært hos DR Ung

Inden pausen sørgede Camille Gudmand Lange for at give os appetit – både på DR og en velfortjent frokost. Camille er uddannet ved DR’s Talenthold og nu tilrettelægger hos DR Ung. Her har hun blandt andet været vært på programmet ”Bølle Stræber Dulle Taber’, hvor hun opsøger sine gamle klassekammerater fra folkeskolen og konfronterer dem med deres rolle i klassen. I oplægget lagde Camille vægt på det grænseoverskridende, fascinerende og (u)etiske ved at bruge sit privatliv som omdrejningspunkt for en dokumentarserie.

Opgradering af DR Nyheder

Efter pausen med tid til både at spise i DR’s kantine, spotte kendte DR-værter på gangene og få sig en re-fill af den friskbryggede kaffe eller måske en Vitamin Well, fortsatte dagens program. Nyhedsdirektøren på DR Nyheder, Ulrik Haagerup, lagde i sit oplæg ud med at med at sige:

” Jeg har altid syntes, at Ekstra Bladets slogan var åndssvagt. Forestil dig en verden uden Ekstra Bladet. Jaa, det kan jeg egentlig sagtens. Men jeg kan ikke forestille mig en verden uden DR – og det er vores målsætning, at der ikke er nogen danskere, som kan.”

Derfor er DR nødt til at følge med og lave nye strategier, der passer til danskerne behov. Det har DR Nyheder blandt andet gjort ved at opgraderer den sene tv-avis med flere og dygtigere producerer, grafikere og journalister, samt kun bruge de dygtigste værter og korrespondenter i den udsendelse. Samtidig er udsendelsen rykket en halvtime til klokken 21.30. Det giver DR en halvtime længere i primetime, så de eksempelvis kan sende dokumentarer som ”Pigen der ikke ville dø” i halvandentime.

DR Medieforskning tager pulsen

Næste oplæg var ved Kurt Holm Jensen fra DR medieforskning. En afdeling, hvor de stolt kalder sig ’forbrugernes advokater’. De måler på hvad der bliver hørt og set mest, og hjælper de forskellige afdelinger til at finde frem til, hvad seere og lyttere vil have.

Kvantitative som kvalitative undersøgelser har direkte forbindelse til, hvilke programmer, der ender på tv-programlisten. Afdelingen arbejder netop nu med hjernemålinger for at få en millimeterpræcis beskrivelse af, hvad der tænder seerne.

Thomas Breinholt skal skabe liv på DR1

Thomas Breinholt er kendt for at have udviklet programmer som Zulu Djævleræs og Operation X. Han er nu redaktør hos DR Medier, hvor han arbejder med at flytte DR1 fra en position, som seerne betegner som ”en kedelig morfar” – en lidt streng, belærende figur, som helst vil lære fra sig og opdrage.

DR K overtager Smagsdommerne og Camilla Plum

Til at runde dagen af, kom Flemming Hedegaard Larsen, kanalredaktør på DR K, forbi og fortalte med stor begejstring om DR K (som han bare kalder ”K”).  Kanalens programmer indeholder ’nysgerrighed, passion, perspektiv, og skal have fingeren på pulsen’.  Med DR’s omstrukturering af kanaler overtager DR K nogle af DR 2’s programmer, såsom Smagsdommerne, madprogrammerne og Filmperlerne, og får i det hele taget en stærkere profil.

DR HD og DR Update lukker

Dagen igennem fik oplægsholderne givet et tydeligt billede af det nye DR. Et DR, der stadig har DR1, DR2 og DRK, men med nye og skarpere profiler. DR Ramasjang bliver delt i to, fordi de får DR HD’s plads. På den måde bliver der to børnekanaler: En til de store (7-12 år) og en til de små (3-6 år). Lukningen af DR Update giver plads til den nye DR 3, som får en profil, der ligner radioens P3.

Programmer til foråret

Udover et overblik over de nye kanaler, og en masse inspirerende, selvironiske og underholdende ord, viste oplægsholderne også vist en masse klip af nye DR-programmer – og jeg kan godt afsløre, at der er en masse at se frem til. Blandt andet får vi gensyn med eleverne på Herlufholm Kostskole.

Nyt syn på kedelige begreber som seertal og public service

Med arrangementet blev tørre ord som ’seertal’, ’public service’ og ’licens’ i løbet af dagen gjort til spændende begreber, når indsigten i deres betydning og virke løbende blev tydeliggjort og derfor også gav mere mening og forståelse af hele organisationen. Vi blev præsenteret for inspirerende, engagerede og passionerede mennesker, der brænder for deres job og ikke mindst deres fag.

Efter en dag ’bag om DR’ fik jeg kun bekræftet, at medieverdenen er fascinerende, i konstant udvikling og noget vi alle er en del af, om end vi læser på et medierelaterede studie eller ej.

0
0

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*