Tal ordentligt!

Studieoplæg skal ikke være kedelige. De skal begejstre, imponere og belære. Universitetsstuderende skal blive bedre til at turde at formidle til deres medstuderende.

Af Philip Christoffersen

God formidling er et håndværk. Åbner man værktøjskassen tager det ikke lang tid at regne ud, at studenteroplægget kan gøres bedre, hvis man gør en hurtig indsats for at lære værktøjerne at kende. Det skal de danske universitetsstuderende blive bedre til, fordi daglige oplæg på studiet er en oplagt mulighed for at øve sig.

TALERØRET vil hjælpe de studerende, der vil være bedre. Formidlingskulturen skal næres og gro, og for at det kan lade sig gøre må de studerende gøre en indsats.

TALERØRETs budskab er simpelt: KOM IND I KAMPEN!

Her er 5 Don’ts til dig, der skal op foran klassen og fortælle. Det er lige meget, om emnet er selvvalgt og passioneret eller beordret og kedeligt. Det vigtigste er din indstilling.

1. Stil dig ikke bag din computer. Kom ud midt på gulvet og vis lidt engagement. Det vækker dit publikum, at du tør indtage scenen. Du har jo noget på hjerte, ikke kun på harddisken.

2. Brug aldrig power point som manuskript. Power point sætter dit publikum i et automatisk dilemma: Hvad de skal høre vs. Hvad de skal læse. Gør det nemmere for dig selv og publikum, og lad powerpointen være ‘less is more’.

3. Kig ikke ned i dine papirer. Se dine medstuderende i øjnene, også selvom du ikke tør. Det er de samme mennesker, du snakker med hver eneste dag, og ingen gider at snakke med dig, hvis ikke du først viser dem interesse.

4. Lad være med at mumle. Tal højt og tydeligt. Hvis du ikke er den lydte type, så påtag dig rollen med masser af selvtillid. Mon ikke det vækker publikum, hvis de kan høre, hvad du siger?

5. Inddrag dit publikum. Lad dit foredrag blive interaktivt. Stil spørgsmål og få publikum med. Hjælp dine lyttere til at tage stilling til det, de hører ved at ’tvinge’ dem til det. Så husker de, hvad det var, du snakkede om.

Dine medstuderendes tid er dyrebar; Din tid er dyrebar. Lad være med at spilde den på at kede dig igennem universitetets klassiske tankpasserpædagogiske formidlingsmareridt. Åbn værktøjskassen, forny formidlingen, og vær med til at danne undervisningskulturen på dit studie.

Det er ikke svært, men det kræver, at du er klar til at springe ud over kanten.

Held og lykke!

 

0
0

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*