Ud på arbejdsmarkedet … og hvad kan du så blive?

Det spørgsmål møder man som studerende ofte, når man redegør for sit studie for familie og venner. For når det sidste semester er afrundet og specialet afleveret, venter der en verden på den anden side. Men midt i opgaveskriveriet og teorigennemgangene kan det være svært at gennemskue, hvad man har af muligheder, hvad angår karriere efter studiet.

Realiteten er den, at der venter et job på os derude. Spørgsmålet er bare hvilket. På de næste sider kan du møde fire tidligere medievidenskabsstuderende, hvis alsidige jobs demonstrerer, at du kan lande mange forskellige steder på den anden side af studielivet. Med interesse, netværk og passion kan du få en spændende karriere i mediebranchen.

 

Signe Trier Simonsen,
Brand og PR koordinator hos JACK & JONES og Selected

Hvordan fik du det job, du har nu?
Min profil består af en medievidenskabers forståelse for teksttyper og platforme samt en journalists håndværk. Det var den kombination, der fagligt gjorde mig interessant for Bestseller. Dertil kom et CV, som indeholdt alt fra event management og redaktørpost til PR og strategisk kommunikation.

Hvilke opgaver består dit job af?
Min primære opgave er at kommunikere vores brands identitet og udtryk. Jeg følger vores fire hovedkollektioner fra designerens skitser til de færdige styles. Den viden formidler jeg på flere platforme. Både gennem tekster, men også via catwalks, designerinterviews og presse. På den måde kan vores forbrugere og tusindvis af butikker verden over forstå, hvad der ligger bag vores design og hvilke værdier, vores livsstilsbrands står for.

Hvad er de største udfordringer ved dit job?
Modeverdenen har en hurtig puls. Og formår vi ikke at ride på denne bølge, kan det bogstavelig talt koste os millioner. Omstillingsparathed er betingelsen for overlevelse. Jeg skal producere hurtigt og præcist, for der er ikke tid til forarbejde. Samtidig skal jeg konstant være up to date på branches changong – lige fra aloha noir print til oxfordskjortens historie og konstruktionen af aerodynamisk design.

Hvilket råd vil du give andre, som gerne vil arbejde med det samme som dig?
Hvis du gerne vil have et job lidt ud over det sædvanlige, så skal dit CV skille sig ud. Karakterer er fine, men det er ikke dem, der vil give dig et job. Sørg for at tage så meget praktik og projektarbejde, som du kan komme i nærheden af.

 

Julie Daugaard,
Srategic Planner ved Carat Danmark

HVORDAN FIK DU DET JOB, DU HAR NU?
Jeg har altid troet, at et propfyldt CV ville være vejen til mit fremtidige job. Sandheden er, at længden på mit CV aldrig har gjort fra eller til. Derimod har mine indsatser ved frivilligt arbejde givet mig den synlighed og erfaring, som gjorde, at min nuværende chef spottede mig. Det var i 2012 til Carat Case Competition, hvor jeg første gang præsenterede et kommunikationskoncept for min chef. Det blev efterfulgt af flere møder til blandt andet SAMS Seminar, og det endte med en ansættelse som Management Trainee, mens jeg færdiggjorde min kandidat i Medievidenskab. I dag er jeg færdiguddannet og ansat som Strategic Planner i Carat Strategy, som er den strategiske enhed hos mediebureauet Carat.

HVILKE OPGAVER BESTÅR DIT JOB AF?
Jeg lægger strategi for, hvordan vores kunder kan komme til at tjene flere penge ved at ændre deres kommunikation. Det kan eksempelvis være, at vi kan få flere til at købe hos dem, hvis vi kommunikerer til en anden målgruppe, hvis vi benytter andre medieplatforme, eller hvis vi bliver mere visuelle i kommunikationen. Strategien er altid baseret på research og analyser af målgrupper, markedet, branchen og konkurrenterne, kombineret med den viden, som vi har om forbrugertendenser, medieadfærd og branchetrends.

HVAD ER DE STØRSTE UDFORDRINGER VED DIT JOB?
På Medievidenskab bliver vi eksperter i at foretage kvantitative og kvalitative analyser af forbrugere og deres mediebrug, men vi lærer ikke, hvordan vi omsætter vores viden til kommerciel værdi. Der har jeg stadig har meget at lære.

HVILKET RÅD VIL DU GIVE ANDRE, SOM GERNE VIL ARBEJDE MED DET SAMME SOM DIG?
Sørg for at gøre dig synlig for dem, du gerne vil have job ved, mens du er studerende. Det er svært at få job som nyuddannet gennem en jobansøgning, hvor du skriver, hvad du tror, du kan. Derimod er det meget lettere at få en fod inden for, hvis din arbejdsplads ser, hvad du rent faktisk kan – eksempelvis ved deltagelse i en case competition eller i et praktikforløb.

 

Malene Fischer Skjødt, journalist ved Downtown

HVORDAN FIK DU DET JOB, DU HAR NU?
En SMS en fredag aften fra min specialemakker blev startskuddet på min jagt efter jobbet på Downtown.dk. En privat statusopdatering på Facebook fra én, vi begge havde læst et kandidatfag med, afslørede, at hendes stilling blev ledig. Lidt late night ansøgningsskriveri og en anbefaling fra den fælles bekendte sendte mig til samtale, og jobbet er mit i skrivende stund.

HVILKE OPGAVER BESTÅR DIT JOB AF?
Akkompagneret af en fotograf er jeg som anmelder ofte det lykkelige offer for en ansigtsbehandling, en omgang sushi eller noget helt tredje. I Downtowns Aarhus-afdeling jonglerer jeg nemlig med artikelskriveri til de online kampagner og interviewer virksomhedens retailere i koordinering med marketingkonsulenter og chefredaktion.

HVAD ER DE STØRSTE UDFORDRINGER VED DIT JOB?
At være perfektionist… indtil deadline. Der er ikke altid tid til så megen nusseri om mindste detalje, som da du blot var din egen chef på skolebænken.

HVILKET RÅD VIL DU GIVE ANDRE, SOM GERNE VIL ARBEJDE MED DET SAMME SOM DIG?
Generelt: Netværk, netværk, netværk! Jeg blev som sagt gjort opmærksom på jobbet af en studieveninde og havde også en anbefaling i ryggen fra en tidligere medstuderende. Og tøv aldrig med at hjælpe andre til job – af et godt hjerte, men også fordi du selv kan stå og mangle lidt god jobkarma en dag.
Og for jobbet som journalist: Så kan du godt pille det fine akademiske sprog og lange passive sætningskonstruktioner af tastaturet igen.

 

Malene Vittrup Schmidt,
kommunikationskonsulent i Dansk Firmaidrætsforbund

HVORDAN FIK DU DET JOB, DU HAR NU?
Jeg blev ringet op af en tidligere kollega, da de havde brug for en barselsvikar på hendes nye arbejdsplads. Men på daværende tidspunkt sad jeg i et vikariat i DGI, og den potentielle nye arbejdsplads lå vildt langt væk (og bare så vi er enige: definitionen af ”vildt langt væk” er Nyborg, når man bor i Aarhus). Så det startede faktisk med et pænt ”nej tak”.

Heldigvis tog de ikke mit nej for gode varer. Så lige efter mit ”nej tak”, blev jeg ringet op af kommunikationsafdelingens direktør, og et par dage senere sad jeg og blev fuldstændigt overbevist på Dansk Firmaidrætsforbunds forbundskontor i Nyborg. Jeg blev tryllebundet af kulturen, menneskene, opgaverne og fagfeltet. Så tryllebundet, at barselsvikariatet fra den 1. september 2014 er blevet til en fastansættelse.

HVILKE OPGAVER BESTÅR DIT JOB AF?
Jeg er kommunikationskonsulent og har et mangestrenget job. Jeg bruger meget af min tid som kommunikationsansvarlig på ”Tæl skridt-kampagnen”, der kører to gange om året og har omkring 20.000 deltagere med hver gang. Her er det hele paletten: strategi, eksekvering og evaluering. Jeg styrer Facebook-siden, idéudvikler og laver indhold til websitet tælskridt.dk, udarbejder annoncer, booker mediepladser, laver kampagnematerialer, forfatter nyhedsbreve og skriver pressemeddelelser. Det sjoveste indtil videre har været at være på fotoshoot med Martin Brygmann. Det kedeligste er – altid – at betale regninger.

Jeg rådgiver desuden foreningerne i Dansk Firmaidrætsforbund om kommunikation og markedsføring. Jeg hjælper dem med at udarbejde alt fra radiospeaks til flyers og kommunikationsstrategier.

I min nye stilling er ét af mine største ansvarsområder at arbejde med kommunikation målrettet erhvervsskoleelever. Jeg er afdelingens ”Facebook-Lonnie” og ”Proces-Åse”. Jeg rådgiver om elektronisk kommunikation og holder kurser om Facebook. Og så er jeg så heldig at have fået lov til at bruge min udviklerlyst til at udpønse og søsætte nye synlighedsinitiativer for firmaidrætten.
Jeg er taknemmelig for, at jeg får lov til at kaste mig ud i stort set alle kommunikations- og markedsføringsdiscipliner, og at jeg får lov til at tage et bærende ansvar. Det er et (intimiderende) privilegium.

HVAD ER DE STØRSTE UDFORDRINGER VED DIT JOB?
… Her skal jeg ikke sige DSB vel? Ej. Så slemme er de faktisk slet ikke.

Jeg lider med 100% sikkerhed stadig af ”universitetssyndromet”. I ved: dét der, hvor man synes, at det er vigtigt at have tid til at gå i dybden, hvor detaljerne er på plads, metodikken er gennemtænkt og så videre. Det kan jeg godt lide. At lægge og udføre strategier. Jeg forsøger lige nu at udvikle en version, som er kompatibel med den travle virkelighed, jeg befinder mig i. Den største udfordring er at give ting fra sig og sige: ”Nu er det godt nok”. Godt nok?! Det var der ikke noget, der hed for mit vedkommende på universitet. Jeg føler stadig, at jeg kan bruge dobbelt så lang tid på alle mine opgaver. Men tiden er der ikke. Det går hurtigt. Rigtigt hurtigt. Og det vænner man sig til. Og man bliver god (håber jeg i hvert fald) til at navigere i det.

Men det er også vigtigt engang imellem at stoppe op og tænke: ”Hov, er jeg ved at gøre dét her lidt for meget på rutinen?” Jeg gider ikke rutiner og gentagelser. Hvis I spørger mig, må vi aldrig stoppe med at bruge tid på at lade os inspirere, fascinere, undre og overraske.

HVILKET RÅD VIL DU GIVE ANDRE, SOM GERNE VIL ARBEJDE MED DET SAMME SOM DIG?
Jeg er i den privilegerede situation, at jeg ikke har behøvet at søge job endnu. Og det er uden tvivl, fordi det lykkedes mig at række ud mod omverdenen, da jeg læste. Både i forhold til at få studiejobs og praktikker og i forhold til at skabe et netværk af seje og søde folk på Medievidenskab. Vi er gode til at hjælpe hinanden, så det er mit råd: ræk ud mod omverdenen og engagér dig i diverse netværk og foreninger (pssst: især i SAMS).

Det giver bonuspoint at stille spørgsmål, at være nysgerrig og at turde kaste sig ud i ting, som man ikke ved, om man kan bunde i. Jeg har i hvert fald fået at vide, at det er nogle af grundene til, at jeg stadig er inde i arbejdsmarkedsvarmen.

Og hey: I behøver altså ikke alle sammen i praktik på et bureau eller i TV2 eller på DR. Det er helt sikkert fedt og givende. Jeg var også selv i praktik på et kommunikationsbureau på kandidaten. Men er I klar over, hvor mange spændende virksomheder og organisationer, der har brug for sådan nogle som jer inhouse? Og hvor meget de vil lade jer eksperimentere? Og hvor mange steder I kan være med til at gøre en god, positiv og sund forskel?

Kig jer omkring, tænk lidt skævt og hav rigtig meget pøj, pøj med det hele!

 

UDANNELSEN I TAL

Optag 2014

• Medievidenskab, AU 110

• Film- og medievidenskab, KU 90

• Medievidenskab, SDU 105
FREMTIDEN

I 2011 var 79 procent ud af 253 nyuddannede kandidater inden for film- og medievidenskab/journalistik i beskæftigelse eller under uddannelse på højere niveau (kilde: www.ug.dk)

Alle fire medvirkende i artiklen har under studiet arbejdet frivilligt i studenterforeningen SAMS og for SAMSON. De er et levende bevis på, at man ikke nødvendigvis behøver at stå ledig efter, man har færdiggjort sin uddannelse. Frivilligt arbejde giver et stort plus på cv’et, så det er bare med at komme i gang
DE GODE RÅD

Her har vi opsummeret de gode råd fra Julie, Malene, Signe og Mette:

Gør dig synlig for dem, du gerne vil have job ved, mens du er studerende.

Netværk, netværk, netværk!

Stil spørgsmål, vær nysgerrig og tør at kaste dig ud i ting, hvor du ikke ved, om du kan bunde.

Kig jer omkring, når I skal finde praktik og tænk lidt skævt. Det behøver ikke være TV2 eller et smart bureau.

Gode karakterer er fine, men det er ikke dem, der vil give dig et job. Sørg for at få et CV, der skiller sig ud fra mængden.

0
0

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*