Ultra Nyt bringer nyheder ind i børneværelset

DR har lanceret en ny børnekanal for de 7-12-årige, DR Ultra. Kanalens nyhedsprogram Ultra Nyt opdaterer børnene på dagens nyhedshistorier fra den virkelige verden 

Krig, kødskandale og kemikalieudslip. Er det nyheder, børn bør indvies i?

DR lancerede mandag den 4. marts en ny børnekanal, DR Ultra, og med den får børnene nu mere public service-fjernsyn at vælge imellem.

De yngste seere i alderen 3 til 6 år bliver på den ’gamle’ børnekanal, DR Ramasjang. På DR Ultra skal de større børn, 7 til 12 år, have indblik i virkeligheden uden for skolen og hjemmet. Det sker blandt andet med en nyhedsudsendelse til børn.

Dermed følger Danmark med Ultra Nyt i hælene på en række øvrige EU-lande: Sverige viser deres Lilla Aktuellt, Tyskland har Logo! og Norge viser Supernytt.

Virkelige nyheder til børn

Tommy Zwicky, der er redaktør og vært på Ultra Nyt, mener, at det er på tide, at DR anerkender børnene som nyhedsforbrugere:

»De store børn har behov for nyheder, fordi de ser dem i morgen-tv, hører dem i radioen og møder dem på de sociale medier. Børnene er allerede nyhedsforbrugere. Men nyhederne, de hører, er fortalt til voksne. Vi skal være filter i nyhedsstrømmen og give børnene et fundament for at forstå deres omverden,« forklarer han.

Tommy Zwicky fremhæver derudover, at DR er meget bevidst om formidlingen:

»Vi vælger nyhedshistorierne ud fra et todelt væsentlighedsprincip: Er historien god og væsentlig for børn? Eller er det en stor historie, som børn har hørt om, og som skal behandles og formidles?«

Børnerådet som vejleder

Ultra Nyt har fra start haft Børnerådet med på råd, og Børnerådets kommunikationschef, Flemming Schultz, er glad for samarbejdet:

»Børnerådet var i 2010 medvirkende til, at nyheder til børn blev inkluderet i medieforliget og public service-aftalen 2011-2014. Vi har siden set nogle dummies og været med i dialogen om indhold og formidling: Hvor newsy skal det være? Hvor sjovt? Hvor alvorligt?« fortæller han.

Nyheder i børnehøjde

Børnepsykolog Margrethe Brun Hansen mener, at Ultra Nyt er et godt tilbud til børnene, fordi det involverer dem:

»Psykologisk set ved vi, at aldersgruppen begynder at interessere sig for samfundet, politik og omverdenen,« siger hun.

Hun ser dog også en udfordring ved den store aldersspredning i målgruppen:

»7-9-årige børn ser verden meget sort/hvid. Ældre børn tænker mere i årsag og sammenhæng. For eksempel hvis en 7-årig og en 11-årig læser overskriften: ’Mand har dolket pige’, vil den 7-årige reagere kraftigt og konkludere: ’Han er ond’. Den 11-årige vil tænke i årsag og sammenhæng og spørge: ’Havde hun drillet ham?’. DR skal hele tiden have for øje, at de taler til en blandet målgruppe,« fortæller Margrethe Brun Hansen.

Tommy Zwicky mener ikke, at målgruppen bliver et problem for DR, fordi de netop tager højde for, at de yngste ser med:

»Vi prøver at pakke det ind i grafik og billeder, så det bliver så forståeligt som muligt. Vi anerkender også, at børnene er nye nyhedsforbrugere, som kun skal have én historie ad gangen. Vi vil bruge færre talking heads og være mere ude i virkeligheden,« siger han.

Men i og med at Ultra Nyt bevæger sig ud i virkeligheden og bringer den direkte ind i børneværelset, opstår spørgsmålet om, hvordan man fortæller historien om krig, kødskandale eller kemikalieudslip, uden at det bliver for voldsomt og seerne bliver bange.

Nyheder skal skabe tryghed

Ifølge Tommy Zwicky skal DR skabe tryghed og fortælle, så børnene forstår, hvad der foregår:

»Hvis vi fortæller historien om bandekonflikten i København, skal vi samarbejde med autoriteten, politiet, og spørge dem: ’Skal vi være bange?’ Så svarer de: ’Nej.’ Dermed forklarer vi børnene, at ja, der er bander, men de er ikke ude efter dig. De bærer uniformer, så du kan kende dem og undgå dem. Så forstår børnene, at de ikke skal gå rundt og være unødvendigt bange hele tiden,« forklarer han.

Margrethe Brun Hansen mener, at det er en god strategi, fordi børnene allerede taler om tsunamier og voldtægter i Indien i skolen. Det er vigtigt, at de voksne taler med børnene om, hvad der sker i verden omkring dem, fordi tavshed gør utrygheden endnu større:

»Med nyhederne får børnene den virkelighedshistorie, der er virkelig, frem for et fantasibillede, de selv skaber, og som kan virke mere skræmmende,« fastslår hun.

Børn er ikke dumme

Ultra Nyt bryder nu tavsheden, og det glæder Margrethe Brun Hansen:

»Børn er ikke dumme. De ser ting, snakker om ting. Særligt, når de er bange, og hører halve sandheder i tv eller radio. Det er en gave til børnene, at man lytter efter, hvad der optager dem og snakker med dem og tager angsten fra dem,« siger hun.

Flemming Schultz fra Børnerådet er også glad for, at man endelig delagtiggør børnene i nyhedsverdenen:

»Nyhedsverdenen og børnenes del af den er et faktum, og Ultra Nyt skal hjælpe børnene med at navigere i den. Vi skal ikke vælge, om børn skal delagtiggøres i nyhedsverdenen. Vi skal vælge, om vi vil hjælpe dem med at gebærde sig i den.«

Foto: Agnete Schlichtkrull / DR

DR Ultra

DR Ultra er DR’s bud på en kanal til de større børn (7-12-årige), mens det efterhånen veletablerede Ramasjang-koncept målrettes de 3-6-årige. Ifølge DR skal den nye børnekanal indeholde viden, nyheder og comedy, involverer her og nu, og være i sync med børnene og deres verden. Ved medieforliget i 2011 blev det besluttet, at DR skulle leverer et nyhedstilbud til børn, og som resultat af dette gik Ultra Nyt i luften 4. marts i år.

Læs mere: dr.dk/ultra

0
0

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*