Vejrudsigten i øjenhøjde

Vejret i øjenhøjde

Vejret har altid været et af de emner, vi danskere taler meget om. Vi gør det med vennerne, på jobbet og selv på de sociale medier fylder vejret en del. Også i nyhedsbilledet fylder vejret meget. I dag inddrager vejrudsigterne i høj grad seerne, når de anvender seerbilleder og tager rundt i det danske land for at sende fra små byer. Samtidig er vejrudsendelserne i dag ofte tilføjet et fagligt element, hvor en metrologisk vinkel bliver formidlet i et forståeligt sprog for den almindelige dansker – modsat de traditionelle vejrudsendelser, der kun viste, hvordan vejret ville blive de efterfølgende dage.

Daglig leder på DR Vejret, Klaus Wendelboe, fortæller, at DR Vejret i forbindelse med programmet Vores Vejr har etableret en dialog med seerne, så de i højere grad er med til at bestemme, hvilke historierne der bliver vist og fortalt i programmet. Det sker ofte i form af indsendte seerbilleder, der danner rammen for et emne i udsendelsen.

Ifølge Klaus Wendelboe er det med til at bringe vejrudsigten i øjenhøjde med seerne og derigennem skabe en dialog og interaktion med seerne. Derudover skaber brugen af seerbilleder, ifølge Klaus Wendelboe, også en form for troværdighed i vejrudsigten, da billedet kan være taget af ”naboen”.

Interaktionen med seerne er også fremtrædende, når Vores Vejr i sommermånederne bliver optaget i det danske sommerland – her rejser det nemlig med børneprogrammet SommerSummarum rundt omkring i landet. De to programmer deler sendevogn og udstyr – et samarbejde der både er med til at sprede kendskabet til et bestemt område i Danmark, og som samtidig går i øjenhøjde med seerne, fordi de besøgende bliver flittigt inddraget.
Interaktion skaber troværdighed

DR er ikke den eneste tv-kanal, der interagerer med seerne i vejrudsigterne. TV 2 anvender ligesom DR også seerbilleder til at forklare og beskrive vejrfænomener. Men hvor DR i Vores Vejr kommer fysisk ud til seerne og mødes med dem rundt i landet, arbejder TV 2 ud fra mottoet ”Vejr med vejr på” – altså en mere videnskabelig og nørdet vinkel på vejrudsigterne, hvor kompliceret vejrvidenskab bliver gjort til forståelig viden for den almene dansker.

Ifølge meteorolog og vært på TV 2 Vejret, Danny Høgsholt, bliver troværdigheden på den måde større, ligesom programmet bliver mere nærværende med seerne – noget som brugen af sociale medier også er med til at forstærke. Det er derfor dagligt muligt at finde aktuelle vejropslag på TV 2 Vejrets Facebook- og Twitter-profiler. Endelig har TV2 ofte fokus på de små og nære historier. Danny Høgsholt kommer med følgende eksempel på en af disse historier:

»Vi havde en historie her den anden dag fra Hvide Sande, som ligger på sådan en tange mellem Ringkøbing Fjord og Nordsøen om, at der var 20 grader om natten her, mens der på den anden side af fjorden i Skjern var 12 grader. Lidt en sjov historie fordi der var østenvind henover det her 24 grader varme vand, som gav tropenat i Hvide Sande. Det er sådan en rigtig TV 2 vejret historie, som vi kan lide at fortælle. Det er vildt fascinerende, og noget hvor folk tænker over, om det kan passe.«

Vejret – reklame for de små byer
I løbet af sommerferien har Vores Vejr besøgt et utal af byer – kendte som ukendte. Vejrudsigten meget besøgt og et tilløbsstykke, der er god reklame for byen, ligesom det er en oplevelse for de besøgende.

På den måde er Vores Vejr med til at markedsføre de mere ’ukendte’ byer i Danmark. For eksempel informerer DR-vejrets vejrmand, Klaus Wendelboe, seerne om, at Danmarks største badebro ligger i Søvang – en information der højst sandsynligt var ukendt viden for fleste. Derimod er der måske flere, der kender til de små, hvide badehuse i Løkken, der under DR-Vejrets besøg blev både vist og omtalt i Vores Vejr.

Vejret – både lokalt og globalt
Både DR Vejrets Klaus Wendelboe og TV 2 Vejrets Danny Høgsholt mener, at vejrudsigten handler om mere og andet, end hvordan vejret bliver i morgen. Fordi vi danskere taler så meget om vejret, brygger tv-stationerne nemlig hele tiden videre på udviklingen i programmerne, ligesom de oplever, at interessen for at se vejrudsendelserne også bliver større.

Også i forbindelse med tv-stationernes nyhedsudsendelser bliver vejret, og ikke mindst vejrværterne, en mere og mere integreret del af programfladen. Klaus Wendelboe fortæller for eksempel, at meteorolog og vært på DR Vejret, Jesper Theilgaard, til september skal holde en tale i forbindelse med FN’s klimatopmøde i New York – et signal om, at DR Vejret ikke kun opererer på nationalt, men også på globalt plan.

1
0

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*