Virtual Reality – En teknologi, der flytter grænser

Virtual Reality

Foto: Richies Plank

Virtual Reality – En teknologi, der flytter grænser

 

”EN COMPUTERSKABT GENGIVELSE AF VIRKELIGHEDEN”

Sådan definerer Den Danske Ordbog virtual reality; en teknologi, der i de seneste år har vundet indpas inden for blandt andet gaming og underholdning. Men hvad kan man egentlig bruge virtual reality til i dag? Hvordan vil teknologien udvikle sig fremover? Og skubber VR til vores måde at bruge teknologi og medier på?

Begrebet ”virtuel virkelighed” er måske uhåndgribeligt for mange, men ikke desto mindre vokser fænomenet med enorm hast, og teknologien er snart ikke til at komme udenom. En kold eftermiddag i februar tog SAMSONs redaktører derfor på ekskursion til Dokk1 for at se, hvad virtual reality egentlig er og kan. Her mødte vi Michael Høyer-Nielsen, der er bibliotekar på Aarhus Hovedbibliotek på Dokk1, og som afholder workshops, hvor alle kan få lov til at høre om – og endda også prøve – de nye teknologier.

Allerede i starten af 90’erne forsøgte it-firmaer sig med VR-headsets og fjernbetjeninger, men det er først i løbet af de sidste fem år, at teknologien virkelig har gjort fremskridt. Michael Høyer-Nielsen tror på, at virtual reality vil slå igennem. Blandt andet fordi omkostningsniveauet de seneste år er faldet, så flere og flere har mulighed for at investere i og afprøve de mange muligheder. Indtil videre er teknologien hovedsageligt blevet markedsført som en gaming-konsol, men virtual reality kan mere end blot at underholde. Michael fortæller, at det flere steder bruges for at træne militær og piloter, idet man kan skabe virtuelle ”stress-situationer” i kontrollerede og ufarlige omgivelser.

Tilbage i et mødelokale på Dokk1 får vi lov at prøve kræfter med HTC’s VIVE-system. Udstyret med et par VR-briller, et headset og en fjernbetjening i hver hånd afprøver vi spillet Richie’s Plank Experience samt Google Earths VR-oplevelse.

I spillet Richie’s Plank får man udfordret sin højdeskræk. Samtidig med at man (i virkligheden) træder op på en ganske almindelig træplanke på gulvet, står man (i den virtuelle verden) foran en planke på toppen af en skyskraber. Jo flere skridt, man tager på den virkelige planke, jo længere går man ud på den virtuelle – og mens man står dér, forsvinder al fornuft, og VR-brillerne snyder hjernen til at tro, at man rent faktisk er i risiko for at falde langt, langt ned. VR-udgaven af Google Earth lader dig flyve rundt og se verden ovenfra, næsten som vi kender det fra originalen.

Vi oplevede begge at blive rundtossede af spillene, og det varede nogle minutter, inden svimmelheden forsvandt. Snakken faldt derfor også på, hvilke bivirkninger brugen af VR-briller har. Michael har oplevet, at nogle mennesker påvirkes fysisk i en sådan grad, at de slet ikke kan bruge spillene, og det er endnu ikke påvist, om overdreven brug kan føre til afhængighed, forstyrrelse af de sanser, der bedøves under brugen eller andre fysiske og mentale bivirkninger.

Michael øjner dog også nogle fordele ved brugen af VR. Det kan blandt andet bruges til at nedbryde fobier og depressioner, fordi man kan sætte folk i udfordrende, men kontrollerede situationer, hvor de har mulighed for at sejre og overvinde deres frygt.

Fremtidens teknologier

Virtual reality findes i mange afskygninger; fra et simpelt par briller med en plastikkasse man kan sætte sin mobil i til avancerede udstyrspakker med mange kameraer og fjernbetjeninger, som samtidig kræver en enorm computerkraft. Sidstnævnte kræver også en del forberedelse, fortæller Michael. Kameraerne skal indstilles og kalibreres – og et enkelt skub til et kamera kræver, at man starter forfra.

Næste skridt for udviklerne er at gøre de virtuelle oplevelser mere virkelighedstro, og på forsøgsbasis arbejder man også med at implementere følesansen. Ved hjælp af dioder på kroppen kan man påføre brugeren små stød eller lignende, hvilket især er relevant i militære træningssammenhænge.

Ideerne er mange, når man spørger, hvordan virtual reality kan bruges fremover. Eksempelvis kunne VR indføres i køreundervisningen for at træne bestemte situationer i trafikken eller i lægevidenskaben, så læger kan øve sig på bestemte teknikker, inden de træder ind på operationsstuen.

Men hvad er så det mest populære spil? Med et grin fortæller Michael, at det er et ”hot dog-spil”, hvor brugeren kan prøve tjansen som hot dog-sælger af. Og måske er det slet ikke så dumt, hvis man i fremtiden kan prøve et bestemt erhverv eller studie af virtuelt, inden man giver sig i kast med det i virkeligheden?

Det er svært at regne ud, hvor VR-teknologien befinder sig om et år, for udviklingen sker med rivende hast. Samtidig falder priserne hele tiden, så flere og flere får mulighed for at få fingrene i et par briller.

Én ting er sikker: virtual reality har rykket ved grænserne for, hvad vi kan forvente af teknologien, og efter at have set, hvad VR kan, er vi i hvert fald ikke i tvivl om, at det er kommet for at blive.

0
0

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*