SAMS Adventskalender: Medieåret 2019 2. søndag i Advent

SAMS Adventskalender: Medieåret 2019 2. søndag i Advent
Vi er nået til 2. søndag i advent, og det vil sige, at vi endnu engang skal se nærmere på nogle af årets store mediebegivenheder. Heldigvis er der massere at tage af, og i dag kommer vi omkring både Game of Thrones (ingen spoilers), influencere og skjult reklame, fejden mellem Yousee og Discovery, og ikke mindst, den nye podcast-platform, Podimo. 

Kampen om tronen er slut.
Kan man tænke medieåret 2019, uden at tænke Game of Thrones? Næppe. I 2019 rullede den længeventede 8. og sidste sæson, af en af de dyreste og mest sete streamingserier nogensinde, over skærmen. Uge efter uge fra april til maj, blev de sidste slag slået, og den 19. november kunne det endelig afsløres, hvem der endte på den eftertragtede Iron Throne; en afsløring, vi har ventet på siden 2011. 

                      Men hvordan skal en af tv-historiens største serier lykkes med at give fansene en tilfredsstillende afslutning på bare 6 afsnit? Det lykkes de måske heller ikke helt med. I hvert fald har over 1,2 millioner fans skrevet under på en online anmodning om, at få sæsonen genindspillet. Dette bliver dog næppe en realitet, men heldigvis er Game of Thrones-universet ikke borte for altid – HBO har nemlig løftet sløret for en kommende preqeul til serien, ”House of the Dragon”, der kommer til at handle om Targaryan-familien. Hvornår denne serie lander på HBO vides dog ikke endnu. 

 

Influencere overtræder markedsføringsloven
|REKLAME| Sådan er der efterhånden mange Instagram opslag, der starter, og det er egentlig ikke så mærkeligt, for ifølge markedsføringslovens forbud mod skjult reklame, så skal det markeres tydeligt, hvis et opslag er reklame. Det er det dog ikke alle influencere, der er lige gode til, og i august blev en række af disse undersøgt af Forbrugerombudsmanden, hvilket førte til hele 4 politianmeldelser, samt adskillige advarsler til populære influencere. Overtrædelserne er bl.a. sket ved brug af uklare ord som ”spons” eller ”ad” i stedet for ”reklame”, mens det i andre opslag slet ikke fremgik, at der lå kommercielle interesser bag. Ifølge loven må vi som forbrugere ikke være i tvivl, når man møder en reklame. Hvis du går og har en lille influencer-drøm i maven, så tag DR’s test ”Kan du blive influencer uden at blive politianmeldt?” her: https://www.dr.dk/nyheder/penge/test-dig-selv-kan-du-vaere-influencer-uden-blive-politianmeldt

 

Krig mellem Yousee og Discovery Networks
Intet medieår uden en fejde. Og bare rolig, 2019 bød også på drama og intriger. I september meldte Yousee nemlig ud, at de ville fjerne Discoverys kanaler fra deres faste tv-pakker, hvilket Discovery bestemt ikke tog pænt. Under sloganet ”Nosee” udtrykte de stor utilfredshed med beslutningen, og da de to selskaber ikke kunne nå til enighed om en aftale, meddelte Yousee, at de nu helt ville opsige deres aftale med Discovery. Men hvad betyder det så? Det betyder, at du som Yousee kunde mister 11 kanaler fra januar 2020, bl.a. Kanal 4, Kanal 5 og Discovery Channel. Du går derved glip af guldklumper som De unge Mødre, Mythbusters, Say Yes to the Dress og flere store sportsevents, hvis du har Yousee som tv-udbyder. Men frygt ej. Hvis du heller ikke kan undvære Discoverys kanaler, så samarbejder de stadig med adskillige andre udbydere.   

 

Netflix for podcasts?
Kan man sælge lyd på abonnement, som Netflix og HBO sælger film og serier? Måske. Skaberne af den nye podcastplatform Podimo, ville nok svare ja. Platformen gik i luften den 19. september, og erklærer selv, at formålet med tjenesten er, at bringe podcast ind i fremtiden på en bæredygtig måde for både lyttere og podcastere. Tjenesten har både podcasts du kender i forvejen, samt nye og eksklusive podcasts, der kun kan lyttes til på Podimo. For bare 39 kr. Om måneden kan man få adgang til disse eksklusive podcasts, og samtidig støtte ens yndlingspodcasts. Og det er da ikke så mærkeligt, at der satses på netop podcasts, for andelen af danskere, der ugentligt lytter til podcasts er fordoblet over 2 år (DR Medieforskning). Og som en lille bonus til de, der har krise over lukningen af Radio24syv, så vil de mange programmer Radio24syv har lavet, i fremtiden kunne høres på Podimo! 

 

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*