SAMS seminar 2014: Jagten på virkelighed – autenticitet i medierne

Nete Green Johannsen sad med på første række til årets SAMS seminar, der gik under navnet ”Jagten på virkeligheden – autenticitet i medierne”. Et seminar, der bød på mange øjenåbnende oplæg om forholdet mellem medier og virkelighed.

Fandt vi virkeligheden?

Mange gode foredrag, hyggelige samtaler, et par bajere og et træt hoved senere sidder jeg nu og samler mine tanker, mens jeg hiver min note-skriblerier frem for at se, om jeg kan fange essensen af årets seminar. Fik vi indfanget byttet på jagten? Og hvad fandt vi egentlig ud af om den autenticitet og virkelighedscraving, vi mediebrugere åbenbart har i disse tider?

Fremtidens medieeksperter er Youtube-nørder

Til at indlede hele ballet lagde en tidligere SAMS’er (og tidligere programchef for TV 2) ud – nemlig Keld Reinicke. Han fortalte os: Vi gider ikke opstillet og påtaget nærvær på TV – det skinner igennem, når værter forsøger at skabe en tilfældig, afslappet stemning omkring noget, som tydeligvis er opstillet og indøvet. Men det findes desværre stadigvæk. Derudover kunne den tidligere programchef fortælle, at fremtidens medieeksperter er teenagere som dem, der har videreudviklet på ‘John-Hitler’-klippet er I enige? Teenagere nu til dags har mange flere virkemidler, mere legetøj og muligheder for at kommunikere og formidle. Hvor mon det ender?

Reality er en ”old hat”, der blot bliver intensiveret med tiden

’Reality-professoren’, Anne Jerslev, kunne fortælle os, at reality i dag ikke adskiller sig markant fra de første programserier i genrens historie såsom Big Brother og Robinson Ekspeditionen. Dog bliver programmerne i dag mere intensiveret i deres fortællinger, virkemidler og ved hjælp af casting af medvirkende.

Dokumentarfilm er perverse

… Og det har store personlige konsekvenser at være virkelighedens distributør. Det kunne Janus Metz, instruktør bag dokumentar-filmen Armadillo, bekende til forsamlingen af opmærksomt lyttende studerende på seminarets sidste dag. Janus fulgte en flok unge danske soldater under krigen i Afghanistan på tæt hold med hans kameramand og lavede en film ud af det. Janus blev venner med soldaterne. De passede på ham, mens Talebans kugler fløj om ørene på dem i Helmand-provinsen – og han blev drengenes værste fjende, da han viste den færdige film for dem, inden den skulle rulle henover biograflærredet. Vi fik et ærligt indblik i de etiske overvejelser, tanker og ikke mindst de konsekvenser, der knyttede sig til det valg, Janus traf om at distribuere virkeligheden og vise krigen fra en bestemt vinkel. En vinkel som de medvirkende soldater ikke brød sig om, da de så det. Janus blev til frokost og spiste sammen med de sultne studerende og svarede på spørgsmål, som der ikke var tid til under oplægget. Det kan vi godt lide, tak for det J.

HVORFOR bruge sociale medier?!

Internetpsykolog, Anders Colding Jørgensen, kunne få alle de døsige studerende op ad stolen søndag eftermiddag. Dét i sig selv er en egenskab. Derudover kunne han give et indblik i, hvad man skal overveje, når man arbejder med social media og ekstern kommunikation i virksomheder. TÆNK DIG OM og spørg dig selv og din virksomhed: HVORFOR skal vi bruge facebook som talerør? Mange virksomheder tager det som en selvfølge – og tænker: HVORDAN kan vi bruge de sociale medier. Men det er vigtigt først at afklare, om det rent faktisk er givtigt. Dernæst skal man overveje hvordan. Envejskommunikation holder stadigvæk. Vi gider ikke involvere os og gå i lange dialoger med de brands, vi handler ved. Vi har ikke tid til det. Når man kommunikerer på de sociale medier, skal man forestille sig, hvordan situationen ville være i den virkelige verden, og så kommer svarene til dig. Netop dét erfarede Anders Colding Jørgensen, da han arbejdede med at starte Magasins kommunikation op på de sociale medier. Spændende. Læs desuden et interview med Anders i SAMSON her.

Seminaret sluttede med TV3, Kanal 5 og DR3 i de varme debatstole under skarp styring af professor Stig Hjarvard.

Efter to seminardage fik vi mange gode svar og nuancer på autenticitet-begrebet. Virkeligheden er ifølge mange af oplægsholderne at finde i medierne, men man skal have for øje, at der altid er en afsender bag. Man skal overveje hvis virkelighed, det er, man er tilskuer til og opsøger. Der findes ikke én virkelighed – ikke i medierne – ikke nogen steder. Men autenticitet kan vi godt finde i de ærlige fortællinger, de oprigtige budskaber og selv i en tilrettelagt dokumentarfilm.

3
0

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*