Ideer til ferielæsningen

Sommerferien venter lige om hjørnet, og vi kan pakke studiebøgerne langt væk. Men efter en måneds tid med Roskilde, grill og Tour de France mangler de fleste studerende nyt input til hjernen, og bøger sniger sig på forunderlig vis ned i strandtasken. SAMS’ bestyrelsesgruppe anbefaler syv letlæselige fagbøger, som ikke kun vil give dig ny viden, men også et godt grin.

Advertising Next – 150 winning campaigns for the new communications age
af Tom Himpe

Hardback, 400 sider
ISBN: 9780500514160
Thames & Hudson Ltd 2008

”Advertising Next -150 winning campaigns for the new communications age” er en ordentlig moppedreng på 400 sider, som du kan hygge dig med i skyggen – væk fra sand og vand, så de mange flotte billeder ikke bliver griset til. Bogen er en farverig og underholdende inspirationskilde, hvis du interesserer dig for reklameverdenen. Den indeholder retningslinjer for og eksempler på succesfuld kommunikation med beskrivelser af alt lige fra det velkendte H&M-univers til mere nicheprægede områder. Interesserer du dig ikke for reklamer og kampagner, kan du om ikke andet nyde de i alt 1400 lækre illustrationer, som bogen bugner af. Wauw!

Anbefalet af Malene Fischer

Plummer – Summen af kardemommen
Af Kurt Lassen

Hæftet, 260 sider
ISBN: 9788792294340
Bogkompagniet 2010

Kurt Lassens kontroversielle biografi om Kenneth Plummer kostede generaldirektørens hoved i DR og skabte samtidig kritik af forfatterens brud på kildebeskyttelsen. Biografien førte dermed til stor røre i medielandskabet, hvilket i sig selv gør bogen til anbefalelsesværdig læsning. Bogens skildring af Plummers naive tilgang til topposten i DR og hans manglende journalistiske forståelse gør også bogen yderst underholdende for den medieinteresserede læser. Så grib bogen i sommerens hede og få udvidet din mediesystemiske horisont!

Anbefalet af Susie Lund

Journalistik i praksis
Af Gitte Gravengaard

Hæftet, 189 sider
ISBN: 9788759314579
Samfundslitteratur 2010

Undrer du dig også over, hvad det er, journalister kan, som vi akademikere ikke kan? Gitte Gravengaard tager i bogen ”Journalistik i praksis” ud i felten og giver på baggrund af en lang række interviews indblik i journalisternes selvforståelse og den særprægede mentalitet, der gemmer sig under de daglige og stiltiende rutiner, valg og vurderinger på landets redaktioner. Gravengaard udbygger herigennem de traditionelle nyhedskriterier,og beskriver i detaljer syv afgørende faktorer, der i større eller mindre omfang påvirker journalisters til- og fravalg.
Bogen kan varmt anbefales til den studerende, som vil vide mere om den tavse viden, der hersker på redaktionerne, og som er styrende for journalisters prioriteringer og udvælgelse af nyhedsidéer. God fornøjelse.

Anbefalet af Maja Maria Nielsen

Det politiske superbrand
Af Bo Bredsgaard Lund og Mads Christian Esbensen

Indbundet, 331 sider
ISBN: 9788776644413
L&R Business 2009

Efter et helt år på skolebænken, hvor det er dig, der har lavet alle analyserne, kan det være en befrielse at sætte sig ned og nyde andres. ”Det politiske superbrand” er et bud på sommerferielæsning, der giver dig let analyse, lidt fagligt input og tager dig med på en gåtur langs den politiske kommunikations Memory Lane. Bogens forfattere analyserer en række politiske aktører ud fra konkrete cases. Villy Søvndal, Anders Fogh Rasmussen, Naser Khader og Barack Obama er nogle af de politiske brands, som underkastes analyse ud fra seks parametre: synlighed, strategisk kommunikation, politisk håndværk, visioner, troværdighed, og karisma.
Bogen er let at læse, og det bedste ved den er næsten tilbageblikket på de mange spændende cases. Enjoy!

Anbefalet af Mette Vittrup Schmidt

Det grænseløse arbejdsliv – At lede de selvledende medarbejdere
Af Anders Raastrup Kristensen

Indbundet, 188 sider
ISBN: 9788702087635
Gyldendal 2011

Udstyret med en smartphone og en bærbar computer kan de fleste af os arbejde når som helst og hvor som helst. Og det gør vi. Men medaljen har også en bagside. For med muligheden for at arbejde på alle tider af døgnet, kan det være mere end svært at skelne mellem, hvad der er arbejde, og hvad der er fritid. Anders Raastrup Kristensen diskuterer i denne bog, hvordan den moderne medarbejder kan navigere i nutidens grænseløse arbejdsliv. En bog, der varmt kan anbefales til de af os, der både nu og i fremtiden skal lære at balancere mellem arbejdstid og fritid.

Anbefalet af Mads Albers

Brandwashed
af Martin Lindstrom

Indbundet , 335 sider
ISBN: 9788711417805
L&R business 2011

Selv velinformerede medie- og kommunikationsstuderende som os bliver smidt rundt i manegen af dygtige marketingfolk. De gør os afhængige af mærkevarer, og det gælder alt fra vores præferencer for tyggegummi over elektronik til vaskemiddel. Ved at spille på vores frygt, drømme og begær overtales vi til at købe netop deres brands og produkter. Brandguruen Martin Lindstrom går helt ned i detaljen og fortæller om neurologiske test af brandingstrategier. Om hvordan vores angstcenter er overstimuleret, når vi handler ind, og hvordan marketingbranchen udnytter dette til det yderste. Det er en letlæselig bog med mange personlige eksempler, der bringer et smil på læben.

Anbefalet af Julie Daugaard Pedersen

Dansk tv-satire: Underholdning med kant
Af Hanne Bruun

Paperback , 216 sider
ISBN: 9788771146509
Books On Demand 2011

Lektor i Medievidenskab, Hanne Bruun, tager os med på en rejse ind i en af public service-fjernsyns stoltheder: satirens verden. I et letlæseligt, men akademisk sprog, fokuserer ’Dansk tv-satire’ på satirefeltets tradition og forandring helt fra starten i 1968 og frem til i dag. Dette med analyser, diskussioner og refleksioner over satirens karakteristika. Formidlingen krydres med interviewcitater fra komikere, redaktører og lignende.

Anbefalet af Joeb Høfdinghoff Grønborg

0
0

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*